28 november 2017
Topclass | Leusden

Succesvol organiseren

Nieuwe vormen van leidinggeven en organiseren (die wel werken)

Succesvol organiseren

Nieuwe vormen van leidinggeven en organiseren (die wel werken)
28 november 2017
Leusden
Details

In deze tijd lijkt zelforganisatie soms de enige vorm van organiseren. Maar ook termen als bottom-up, agile werken of kortere werkweken komen regelmatig langs in discussies en artikelen over het onderwerp. Steeds vaker blijkt dat deze vormen van organiseren op veel plekken niet de gewenste resultaten opleveren.

Hoe zijn deze succesvolle organisaties georganiseerd en wat doen zij anders dan de traditionele instanties?

 

Tijdens de Topclass Succesvol Organiseren leert u als manager over nieuwe manieren van organiseren en wat dit betekent voor leiderschap. Deze methoden bevatten een aantal cruciale aspecten die radicaal verschillen met de traditionele manier van werken.

  • Hoe richten de meest inspirerende en succesvolle organisaties ter wereld zich in?
  • Hoe motiveren zij hun werknemers en maken zij werknemers gelukkig en succesvol?
  • Hoe maakt u uw organisatie toekomstbestendig?

 

Gedurende deze dag hoort u diverse inspirerende presentaties van de meest succesvolle denkwijzen, expertises, tools en practices. Er passeren diverse voorbeelden  van verschillende organisaties de revue, zoals Spotify en Google, maar ook typisch Nederlandse organisaties als AFAS, Corporate Rebel, Gemeente Hollands Kroon en JP van den Bent Stichting.

 

Met praktijkvoorbeelden van o.a.:

     

 

Lees meer +
Programma
09:15   Ontvangst met koffie en thee
     
09:45   Opening door moderators Freek-Jan Ronner en Pim de Morree, Corporate Rebels
     
09:50  

Leren van de unieke werkwijzen van de meest succesvolle organisaties

   

Door: Freek-Jan Ronner en Pim de Morree, Corporate Rebels

Als Corporate Rebels reizen Freek-Jan en Pim de wereld over voor gesprekken met bedrijfshelden en om een kijkje te nemen in de keuken van vernieuwende ondernemingen. Alle gesprekken die zij tot dusver hebben gevoerd, leverden volop ideeën op en voorzichtig stellen ze dat succesvolle organisaties hun medewerkers een mate van autonomie gunnen.

  • Welke nieuwe inzichten hebben ze opgedaan?
  • Hoe creëerden succesvolle organisaties een platte organisatie waarin medewerkers zelf bepalen wanneer ze werken, wat ze doen, wat ze verdienen en wie hun manager is?
  • En hoe realiseren deze bedrijven blijvend geluk op de werkvloer?

Tijdens deze introductie van de dag zullen Freek-Jan en Pim u diverse voorbeelden geven uit hun bucketlist vol inspiratie. Denk hierbij aan de lessen die ze geleerd hebben tijdens hun gesprek met Frederic Laloux (Reinventing Organisations) en hun bezoeken aan Spotify, Google of Buurtzorg.

     
10:15  

Inspiratiesessie van JP van den Bent Stichting | Ruimte teruggeven aan de zorgprofessional

   

Door: Ruud Klarenbeek, Directeur van JP van den Bent Stichting

Tijdens deze inspiratiesessie zal Ruud Klarenbeek ingaan op de vraag hoe we de verantwoordelijkheid terug kunnen geven aan de zorgprofessional die de verantwoording draagt. Hij of zij moet weer het eigenaarschap van de zorg hebben. Vertrouwen is hierbij de sleutel van succes.

  • De beslissingskracht ligt bij de cliënt en de zorgprofessional, niet de manager. Zij zijn de top van de organisatie.
  • De overdaad aan regels, procedures en functionarissen in de zorg weet men weg te nemen, zodat hun professionele zorgverleners de verantwoordelijkheid echt kunnen nemen.

Bij JP is degene die de zorg ontvangt, de cliënt, écht leidend. Cruciaal daarbij is dat er verantwoording wordt afgelegd. Geen enkele zorgprofessional kan zich meer onttrekken aan zijn of haar verantwoordelijkheid. In de organisatie van JP is geen plaats voor medewerkers die zich verschuilen achter zinnen als ‘Tja, ik ben hier de baas niet’ of ‘Maar daar had ik geen tijd voor’. Die twee ideeën zijn dominant in de vraag hoe u wilt leiding geven. Het vraagt om intrinsieke motivatie. Zeker als leidinggevende moet u die in uzelf hebben verankerd.

     
10:45   Korte pauze
     
11.00   Inspiratiesessie van Incentro | Creëren van echt werkgeluk door “ownership”
   

Door: John de Koning, Managing Director marketing technology, Incentro  
 
      
De ruim 300 specialisten van Incentro hebben een sterke passie voor wat ze doen. Het non-hiërarchische organisatiemodel bij Incentro zorgt voor vrijheid en vertrouwen, en geeft ruimte voor maximale ontwikkeling. Alles wat ze doen wordt aan de hand van drie kernwaarden getoetst: geluk, ambitie en specialisme. Dit gaat zelfs zo ver dat medewerkers zelf mogen bepalen hoe hoog hun salarisverhoging is en welke trainingen zij willen volgen. Incentro heeft in 2017 de eerste plaats op de lijst van Best Workplaces 2017 van Nederland bereikt.
 Ontdek tijdens deze inspiratiesessie hoe eigenaarschap en zelf-management voor de ultieme vorm van werkgeluk zorgden!

 

11:30   Inspiratiesessie van Finext | De uitdagingen van Succesvol Organiseren bij een organisatie met meer dan 100 medewerkers
   

Door: Mark Bik, Business Consultant Finext

Een groot (zelfsturend) team brengt de nodige vraagstukken met zich mee. Hoe gaat de organisatie om met het realiseren van het gezamenlijke doel? Hoe worden beslissingen genomen? En hoe wordt er omgegaan met medewerkers die het gevaar lopen om een burn-out te krijgen?  Leer meer van deze bijzondere organisatie die werkt met transparante salarissen, waar medewerkers hun werktijden en vrije dagen niet hoeven te registreren en waarbij algemene taken door iedereen opgepakt worden.

     
12.00   Lunchpauze
     
13:00   Inspiratiesessie van Gemeente Hollands Kroon | TOP-DOWN  benadering bij zelforganisatie
   

Door: Anne-Marleen Dijkhuis, Hollands Kroon

Inwoners of ondernemers nemen steeds vaker initiatieven en ambtenaren moeten creatief genoeg zijn om protocollen en regels los te laten. Maar in de praktijk van alledag blijkt dit nog niet zo makkelijk. Hollands Kroon is een gemeente die het net even anders doet. Zo wordt er gewerkt met een platte organisatiestructuur van drie directeuren en 35 zelfsturende teams. De medewerkers van Hollands Kroon worden gestimuleerd om mee te denken, verantwoordelijkheid te nemen, kansen te zien en vanuit mogelijkheden te denken en te handelen, in plaats van regels en procedures. In deze workshop vertelt Anne-Marleen (organisatie-adviseur) over de organisatievisie en komen voorbeelden voorbij van hoe dat in de praktijk werkt en wat de inwoners ervan merken.

Tijdens dit onderdeel vertelt Hollands Kroon over hun 4 opvallende keuzes binnen hun organisatie:

  • Voorkeur voor een TOP DOWN benadering i.p.v. BOTTOM UP
  • Resultaatgericht evalueren als cruciaal onderdeel van de organisatie
  • Regelarm werken, waarbij falen niet erg is
  • Een nieuwe rol voor de lijnmanagers
     
14:15   Korte pauze
     
14:30  

Inspiratiesessie van AFAS I Nieuw organiseren volgens het SIMPEL model

   

Door: Herman Zondag, Directeur Customer Operations (COO), AFAS

Herman Zondag is een inspirerend rolmodel op gebied van leiderschap. Hij haalt graag het beste in mensen naar boven. Daarbij kijkt hij niet alleen naar IQ, maar vooral naar EQ. Door regelmatig op de werkvloer aanwezig te zijn weet hij precies wat er speelt. Bovendien maakt hij graag gebruik van het SIMPEL model, bestaande uit de kernwaarden Snelheid, Integratie, Meerwaarde, Passie, Eenvoud en Lef. Dit geeft veel handvatten binnen het management. Tijdens deze sessie zal hij u vertellen hoe deze handvatten succesvol kunnen worden ingezet.

     
15:30   Zelf succesvol organiseren
    Door: Freek-Jan Ronner en Pim de Morree, Corporate Rebels

Er is absoluut geen one-size-fits-all model als het gaat om nieuwe manieren van werken. Zowel de aspecten als de praktische invulling ervan zijn namelijk sterk afhankelijk van de organisatie waarin ze worden toegepast. Maar waar kunt u zelf als manager mee aan de slag? De Corporate Rebels lichten een tipje van de sluier over het starten van een eigen “nieuwe” werkwijze.

     
16:00   Borrel en mogelijkheid om te netwerken
     

 

Lees meer +
Sprekers

Herman Zondag

X

Herman Zondag

CCO bij AFAS

Herman Zondag is CCO bij AFAS. Vol enthousiasme zet hij zich in voor de missie van AFAS: Het ontwikkelen, verkopen en ondersteunen van één geïntegreerde, schaalbare administratieve totaaloplossing die aansluit bij de vraag vanuit de markt. Herman Zondag heeft zijn volledige carrière verbonden aan het familie bedrijf AFAS Software te Leusden. Als 17 jarige jongen begon hij als kantoormedewerker en ging op zijn 20e jaar als consultant naar de klanten. Nu geeft hij dagelijks leiding aan 45% van alle AFAS medewerkers.

Lees meer

Ruud Klarenbeek

X

Ruud Klarenbeek

Directeur JP van den Bent Stichting

Ruud Klarenbeek is sinds 1995 directeur/bestuurder bij de JP van den Bent stichting. Een waarden georiënteerde organisatie, die ruim 3300 mensen met een (verstandelijke) beperking ondersteunt bij leven. De JP organiseert alles heel dicht bij de cliënt en de medewerker. De individuele ondersteuningsvraag van de cliënt en het professionele antwoord van de medewerker staan bij de JP centraal. Medewerkers kennen eigen verantwoordelijkheid en genieten vertrouwen, elkaars kennis en kunde wordt benut.

Lees meer

Pim de Morree

X

Pim de Morree

Co-Founder Corporate Rebels

Freek-Jan Ronner en Pim de Morree, twee van de drie Corporate Rebels, hebben als missie om een revolutie van beter werk te ontketenen. Op hun wereldwijde zoektocht leren ze van ondernemers, professoren en organisaties die succesvol pionieren met vooruitstrevende organisatievormen. Alle kennis die ze opdoen op hun reis delen ze door middel van blogs, inspirerende talks, en workshops.

Lees meer

Freek-Jan Ronner

X

Freek-Jan Ronner

Corporate Rebel

Freek-Jan Ronner en Pim de Morree, twee van de drie Corporate Rebels, hebben als missie om een revolutie van beter werk te ontketenen. Op hun wereldwijde zoektocht leren ze van ondernemers, professoren en organisaties die succesvol pionieren met vooruitstrevende organisatievormen. Alle kennis die ze opdoen op hun reis delen ze door middel van blogs, inspirerende talks, en workshops.

Lees meer

Anne-Marleen Dijkhuis

X

Anne-Marleen Dijkhuis

Organisatie-adviseur bij de Gemeente Hollands Kroon

Anne-Marleen Dijkhuis is organisatie-adviseur bij de Gemeente Hollands Kroon in het zelfsturende team Organisatie-Ontwikkeling. Binnengekomen als trainee in 2013 en doorgerold in verschillende rollen. Vanaf 2014 is zij aangehaakt bij de transitie naar zelfsturende teams met haar opdracht om een proces-doorlichtingsinstrument en methodiek te ontwikkelen. Dit bleek te werken en het vervolg werd ingezet; hoe kom je tot zelfsturende teams? wat hebben zelfsturende teams nodig? En wanneer zijn zelfsturende teams succesvol?

Lees meer

John de Koning

X

John de Koning

Managing Director marketing technology, Incentro

John de Koning (35) is verantwoordelijk voor één van de cellen binnen Incentro. Gelukkige Incentronauten leveren excellente resultaten; een bewezen formule aangezien Incentro al 11 jaar lang groeit. John zal praktijkvoorbeelden geven, learnings delen en tips meegeven voor iedereen die wil transformeren naar een bedrijf waar het gaat om 'people before profit'. Zijn visie is dat dit de enige weg is naar duurzaam organisatiesucces en in elke organisatie kan werken.

Lees meer
Lees meer +
Prijs & Informatie
Datum en locatie: 

Dinsdag 28 november 2017

Da Vinci Theater, AFAS
Philipsstraat 9
3833 LC Leusden

Prijs en voorwaarden: 

€ 499,- per persoon (excl. btw) | Standaardprijs voor de primaire doelgroep.

€ 399,- per persoon (excl. btw) | Vroegboekprijs voor de primaire doelgroep (t/m 13 oktober 2017)

 

Doegroep:
Bestuurders, managers, leidinggevenden en overige geïnteresseerden in diverse sectoren (gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, politiek, onderwijs en het bedrijfsleven).

 

Aanmelden: 

Schrijf u gemakkelijk in via het inschrijformulier. Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 - 638 36 38 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen neemt u contact op met Yefke Patiwael (Portfoliomanager) via 06-22 70 62 53 04 of yefke.patiwael@bsl.nl.

Annuleringsvoorwaarden: 

Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. (incl. btw) aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750,00 p.p. (excl. btw) bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. (incl. btw). Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 100,00 p.p. (excl. btw) bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p. (incl. btw). Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.  

Lees meer +