3 oktober 2017
Masterclassreeks | 3, 10, 31 okt & 7 nov 2017 | Bunnik

Veranderen van maatschappelijke organisaties

'Stakeholders' effectief mee laten veranderen

Veranderen van maatschappelijke organisaties

'Stakeholders' effectief mee laten veranderen
3 oktober 2017
Bunnik
Details

Als manager of bestuurder beweegt u zich in grote maatschappelijke ontwikkelingen en probeert u tegelijkertijd trouw te blijven aan de uitgangspunten van uw organisatie. Er zijn veel invloedrijke belanghebbenden en toch moet het belang van de cliënt, patiënt of leerling centraal blijven staan.
Hoe gaat u met al deze stakeholders om en kunt u ze ook nog eens zo inzetten dat de verandering overal draagvlak heeft?

Onderwerpen die tijdens deze reeks aan bod komen:

 

Maak nu kennis met nieuwe benaderingen voor het succesvol veranderen van maatschappelijke organisaties! Schrijf u in voor de Masterclassreeks!

U leert: 
Hoe verschillende werkwijzen ingezet kunnen worden voor het veranderen van maatschappelijke organisaties
Waarom het essentieel is dat organisaties hun stakeholders actief betrekken bij de ontwikkeling van hun veranderstrategie
Impact te hebben op ingewikkelde veranderingsprocessen die bij maatschappelijke organisaties spelen
Hoe u verwarrend eenvoudig uw organisatie én uw “stakeholders” kunt laten veranderen
Wat de tools én succesfactoren zijn van stakeholdermanagement bij verandertrajecten
Lees meer +
Masterclass 1
Masterclass 1, 3 oktober, 15.00 - 19.00 uur

Samenspel binnen en tussen (maatschappelijke) organisaties vormgeven

De laatste jaren is er  veel veranderd in de omgeving van maatschappelijke organisaties. Marktwerking, stelselherzieningen, overheidsmaatregelen en toezichtstelsels dragen bij aan een voorheen ongekende turbulentie. Dit heeft effect op de manier waarop het professionele werk is georganiseerd en het samenspel binnen en tussen organisaties wordt vorm gegeven.
Tijdens deze eerste masterclass van de reeks wordt er stilgestaan bij de specifieke kenmerken van maatschappelijke organisaties die het veranderen vermoeilijken en hoe u als manager of bestuurder hier op in kunt spelen.

 

U krijgt:

  • Voorbeelden van organisatieveranderingen uit het ziekenhuislandschap
  • Nieuwe theoretische inzichten en praktische concepten die behulpzaam zijn bij het veranderen van maatschappelijke  organisaties
  • Handvatten om impact te hebben in verandering.

 

Over Jeannette Knol

Jeannette Knol is adviseur kwaliteit en programmamanager Excellente Zorg in Tergooi. Als gepassioneerd verpleegkundige, met management- en opleidingservaring, is zij gericht op het veranderen en verbeteren van het werk en de werkorganisatie in haar ziekenhuis. Het is haar overtuiging dat de sleutel ligt in het elkaar beter vinden in de samenwerking, iedereen is ‘speler’. 

Jeannette heeft van binnenuit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de organisatiedynamiek, de bijdrage van bestuurders en de prestaties in haar eigen organisatie. In 2016 promoveerde zij hierop aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast schreef zij een leerdocument voor ziekenhuiswerkers en -bestuurders: ‘Leren vooruitspelen’.

 

Lees meer +
Masterclass 2
Masterclass 2, 10 oktober, 15.00 - 19.00 uur

De kunst van het diagnosticeren

Omdat transities langdurig en complex zijn, is het voor partijen moeilijk om op de veranderingen te anticiperen of te sturen. De transitieaanpak van DRIFT (Erasmus Universiteit), is een getoetste methode die ondernemingen, instellingen en overheden, maar bijvoorbeeld ook brancheorganisaties, kunnen inzetten om grip te krijgen op een transitie. De kern van de transitieaanpak draait om het bijeen brengen van koplopers, bijvoorbeeld sociaal ondernemers met innovatieve ideeën of nieuwe businessmodellen. Door met deze doeners en dwarsdenkers te experimenteren en op een fundamenteel andere manier zaken te doen, kan er richting worden gegeven aan de transitie en ruimte gemaakt worden voor nieuwe manieren van denken en werken. Daarbij is het op het juiste moment betrekken van ‘systeemspelers’ cruciaal om deze nieuwe werkwijze versneld op te schalen tot het ‘nieuwe normaal’.

 

Michiel van Yperen, auteur van het boek ‘Ondernemen voor Transitie’ gaat tijdens de interactieve masterclass onder meer in op de volgende vragen:

  • Hoe komt u tot (duurzame) transitie in uw eigen sector (met aandacht voor gezond vastgoed/zorgzame kleding/kosten-kwaliteit/inclusiviteit etc.)
  • Hoe bewaart u de juiste balans tussen principes en portemonnee?
  • En hoe realiseert u de noodzakelijke stakeholderbetrokkenheid per fase? 

 

Over Michiel van Yperen

Michiel is business developer en transitiemanager bij MVO Nederland, het bedrijvennetwerk voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Hij begeleid bedrijven in verschillende sectoren naar nieuwe – meer duurzame –businessmodellen.
Hij is voor vóór zijn functie bij MVO Nederland communicatiemanager geweest bij het Nationaal Contact Punt OESO-richtlijnen bij het Ministerie van Economische Zaken. De OESO-richtlijnen vormen het startpunt voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daarnaast voerde hijj MVO-verbeterprojecten uit in onder meer China, Mongolië, Chili, Costa Rica en de VS. Dat deed hij voor o.a. IVAM UvA BV, SME Milieuadvies en de Commission on Education and Communication van de IUCN. Ook was hij docent milieucommunicatie bij Van Hall Larenstein. Zijn onderwijskundige en communicatie-achtergrond maken hem een ervaren trainer, procesbegeleider en voorlichter.

Lees meer +
Masterclass 3
Masterclass 3, 31 oktober, 15.00 - 19.00 uur

Verwarrend eenvoudig veranderen vanuit stakeholdersperspectief

Zou het niet geweldig zijn om in het hoofd van uw stakeholders te kunnen kijken? Om te zien hoe dat ‘Stakeholdersbrein’ precies werkt? Zodat u vat krijgt op het (soms) onvoorspelbare, wispelturige, of zelfs onredelijke gedrag? Goed nieuws: daar hoeft u helemaal geen neurowetenschapper voor te zijn. Jan van Setten legt uit hoe mensen denken, oordelen en beslissen. Hij vertelt aan welke knoppen u moet draaien om iedereen voor u te winnen.

Hoe krijgt u (externe) stakeholders mee in verandering?

U weet wat u wilt om de relatie met uw stakeholders naar ongekende hoogte te brengen. U loopt stevig voor de troepen uit, maar wie volgt? Hoe krijgt u uw mensen mee? Van Setten vertelt hoe u uw medewerkers en collega's met glashelder management door de verschillende fases van gedragsverandering heen loodst. Hoe u anderen (denk aan klanten, patiënten en leerlingen) op een natuurlijke wijze betrokken maakt. En hoe u weerstand (h)erkent en weerlegt.

Jan van Setten geeft verwarrend eenvoudige antwoorden op uw prangende vragen zoals:

  • Hoe beslist een “stakeholder” nou echt?
  • Aan welke knoppen moet ik draaien om iemand voor me te winnen?
  • Hoe steekt u niet zozeer het vuur onder mensen aan, maar vooral in mensen?
  • Hoe doorbreekt u ‘verbale incontinentie’ en ‘actie-obstipatie’?
  • Hoe herkent, erkent en weerlegt u weerstand?

Met praktijkvoorbeelden als: Van der Huchtscholen, de Belastingdienst, verschillende vakbonden en Tragel Zorg.

 

Jan van Setten

Jan van Setten is een veelgevraagd spreker, (management)coach en enter-trainer op de terreinen klantgerichtheid, (persoonlijk) leiderschap en organisatieverandering. Hij put uit jarenlange ervaring als algemeen en commercieel manager in diverse grote organisaties. Jan van Setten combineert een confronterende stijl met humor en energie. Daardoor weet hij zijn publiek van begint tot eind te inspireren en te boeien.

Zijn motto is: ‘Het leven is verwarrend eenvoudig.’ ‘Als we de moed hebben om zaken simpel te houden en de natuurwetten te volgen die verscholen liggen in het (business)leven dan blijft de fun in het functioneren zitten en groeien mensen en resultaat naar ongekende hoogte.’

Van Setten motiveert mensen invloed te pakken op hun (werkzame) leven door ze te provoceren in hun denken en doen. Hij reikt handvatten aan die het denken omzetten in doen op een manier die bij individu en organisatie past en klanten blij maakt.

 

Lees meer +
Masterclass 4
Masterclass 4, 7 november, 15.00 - 19.00 uur

Winnen doe je niet solo, maar samen

Organisaties die hun stakeholders actief betrekken bij de ontwikkeling van hun strategie zijn aantoonbaar succesvoller. Het is daarbij niet meer het beleid waarmee u wint, maar de manier waarop u met uw belanghebbenden tot dat beleid bent gekomen. Strategie komt alleen van papier als de sleutelspelers actief inspraak hebben gekregen.

Veel organisaties zijn nog onvoldoende toegerust om stakeholdermanagement professioneel in te zetten. Stakeholdermanagement is namelijk geen kunstje; het is een state of mind.

Paul Stamsnijder zal daarom tijdens deze masterclass ingaan op handvatten over:

  • Hoe u relevante stakeholders inventariseert op basis van belangen
  • Hoe u het succes van stakeholdermanagement kunt monitoren
  • Hoe u stakeholdermanagement in de praktijk organiseert met behulp van een handig vier-fasen-stappenplan (weten, meten, daten en niet vergeten)

Deze masterclass bestaat zowel uit theorieën als spraakmakende praktijkvoorbeelden (o.a. Buurtzorg, Greenpeace, Jeroen Bosch Ziekenhuis, het Openbaar Ministerie en de Onderwijsinspectie).

 

Paul Stamsnijder

Paul Stamsnijder (1968) is oprichter en managing partner van de Reputatiegroep. Het bureau helpt opdrachtgevers bij het creëren van positieve invloed op de beeldvorming rond hun organisatie.

Stamsnijder is gespecialiseerd in reputatiemanagement, corporate (re)branding en crisiscommunicatie. De dialoog met stakeholders is in zijn beleving een cruciaal instrument voor het vormgeven van verandering en onmisbaar voor het creëren van draagvlak voor nieuwe organisatievormen, (merk)strategieën en -beleid.

 

Lees meer +
Prijs & Informatie
Datum en locatie: 

Dinsdag 3, 10, 31 oktober en 7 november 2017

De Landgoederij
Camminghalaan 30
3981 GH Bunnik

Klik hier voor de routebeschrijving

Deelname is vooral effectief en interessant voor managers en bestuurders van non-profit organisaties: overheid, zorginstellingen, ziekenhuizen, onderwijs, gemeentes, stichtingen, politie...

Prijs en voorwaarden: 

€ 1499,- per persoon (excl. btw) | Regulier

€ 499,- per persoon (excl. btw) | losse masterclass (op aanvraag)

 

Prijs is inclusief:

  • 4 masterclasses
  • 4 topsprekers
  • Lichte maaltijd
  • De bestsellers 'Stakeholdermanagement' (Paul Stamsnijder) en 'Hoe krijg ik ze zover?' (Jan van Setten)

U kunt zich hier inschrijven.

Aanmelden: 

Schrijf u gemakkelijk in via het inschrijformulier. Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 - 638 36 38 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen neemt u contact op met Yefke Patiwael (Portfoliomanager) via 06- 227 062 53 of yefke.patiwael@bsl.nl.

Annuleringsvoorwaarden: 

Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. (incl. btw) aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750,00 p.p. (excl. btw) bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. (incl. btw). Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 100,00 p.p. (excl. btw) bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p. (incl. btw). Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.  

Lees meer +