Sprekers

Wouter Hart
X

Wouter Hart

Trainer, Oprichter en adviseur Verdraaide Organisaties

Vanuit zijn creatieve, niet bedrijfskundige achtergrond onderzoekt hij de patronen onder het huidige organisatiedenken en hoe met minder beheerbaarheid veel betere prestaties kunnen worden gerealiseerd. Eind 2012 verscheen ‘Verdraaide Organisaties’, dat hij schreef in samenwerking met Marius Buiting en waarvan inmiddels al 30.000 exemplaren over de toonbank ging.

Shirine Moerkerken
X

Shirine Moerkerken

Veranderkundige en auteur van ‘Hoe ik verander’

Shirine Moerkerken is interventiekundige. Ze helpt bestuurders, directeuren, managers en medewerkers in organisaties bij het veranderen van de wijze waarop zij antwoorden geven op maatschappelijke vraagstukken. Shirine heeft geen antwoorden op complexe vraagstukken, wel zoekstrategieën. Ze traint haar ervaren collega adviseurs in het vak van interventiekunde. En is auteur van het boek 'Hoe ik verander; anders interveniëren in organisaties en maatschappelijke vraagstukken' (genomineerd door de Orde voor Organisatie Adviseurs voor beste boek 2016 en genomineerd voor Managementboek van het jaar 2016). Shirine richtte in 2008 Strange | Strategy and Change op.

Margriet Sitskoorn
X

Margriet Sitskoorn

Hoogleraar klinische neuropsychologie Tilburg University

Margriet Sitskoorn is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Tilburg University. Haar onderzoek richt zich op de relatie tussen hersenen en gedrag en spitst zich toe op hoe gedrag en omgeving, invloed op de hersenen uitoefenen en hoe men op deze manier de emoties, vaardigheden en het gedrag van gezonde mensen en patiënten kan beïnvloeden. Zij is director van het Topperformance Lab Tilburg University en lid van de raad van kennis van de topsport community. Zij is een veelgevraagd spreekster en adviseur. Naast haar wetenschappelijke werk schrijft zij columns voor verschillende bladen, is zij een graag geziene gast bij tv programma’s zoals de IQ quiz. Van haar hand verschenen de bestsellers Het maakbare brein, Passies van het brein en Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij.

Menno Lanting auteur Disruptieparadox adviseur en leiderschapsexpert Menno Lanting
X

Menno Lanting

bestseller auteur, adviseur en leiderschapsexpert

Menno Lanting geldt als dé expert op het gebied van de impact van digitale technologie op leiderschap, ondernemerschap en hoe wij werken. Meer dan 60.000 mensen lazen zijn bestsellers ‘Connect!', ’Iedereen CEO’, ‘De slimme organisatie’, ‘Lead with a Tweet en ‘Olietankers en speedboten’. Voor dit laatste boek interviewde hij wereldwijd 100 inspirerende en innovatieve ondernemers en leiders over hun kijk op ondernemen, samenwerken en leidinggeven in het netwerktijdperk. Eerder was hij bijna 10 jaar in diverse managementfuncties werkzaam voor het leiderschapsinstituut de Baak.

De disruptieparadox is zijn nieuwste boek. Hiervoor onderzocht Menno Lanting het fenomeen disruptie en hoe organisaties ermee omgaan. ‘De disruptieparadox’ ontkracht de mythe van disruptie, schetst de verborgen paradoxen en geeft 5 stappen naar echte innovatie. Rubriek:Verandermanagement.

Op 13 december spreekt hij hierover op het congres Leiderschap in tijden van disruptie. Lees hier het volledige programma
 

 

Michiel Schoemaker
X

Michiel Schoemaker

Adviseur, Docent en Onderzoeker talentmanagement

Michiel Schoemaker is ruim 30 jaar actief als adviseur. Zijn huidige advies- en onderzoeksprojecten hebben betrekking op het opzetten en invoeren van personeelsbeleid, met name gericht op actuele thema’s zoals organisatie-identiteit, talentmanagement en employability. In de praktijk begeleidt hij reorganisaties, fusies, overnames en verzelfstandigingen, met name op P&O-terrein. 

Hij schreef meerdere boeken en (internationale) artikelen op het terrein van talentmanagement en organisatie-identiteit. Zijn nieuwste boek heet “De gedreven organisatie.

In de periode 2003-2011 was hij twee termijnen bijzonder hoogleraar aan de Faculteit der Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen met als leeropdracht “Identiteit en talent in netwerkorganisaties”. Zijn eigen professionele scholing heeft zowel plaatsgevonden in de consultancy (IOD-België), als in het human resource management (INSEAD-Fontainebleau, INSEAD EuroAsiaCentrer-Hong Kong en –Macau).

Zijn motto in adviestrajecten is vaak: “Aandacht voor het inzetten en ontwikkelen van talenten doet organisaties beter presteren en vergroot de betrokkenheid van medewerkers. Beschouw de organisatie als een werkgemeenschap, dat versterkt de organisatie-identiteit en het sociaal kapitaal”.

 

Prof. dr. Thijs Homan
X

Prof. dr. Thijs Homan

Hoogleraar Change and Implementation, Open Universiteit van Nederland

Na zijn opleiding Bedrijfskunde is hij bij Nyenrode Business Universiteit begonnen als docent Organisatiekunde, Organisatiegedrag, Organisatiedynamica, Organisatieleren, Leiderschap en Communicatie. In die hoedanigheid heeft hij meegewerkt aan tal van programma’s op zowel bachelor, MBA als Master of Science-niveau. Ook begeleidde hij diverse promovendi.

Danielle Braun
X

Danielle Braun

Corporate antropoloog

Danielle Braun is corporate antropoloog en heeft veel ervaring in zorgorganisaties. Ze neemt  je mee op een boeiende reis naar het wezen van de cultuur.  Zij laat je de grammatica van organisatiecultuur begrijpen. Vertelt je hoe je een tribe bouwt van je organisatie. Exotisch, doch gelardeerd met praktijkvoorbeelden en praktische tips voor de eigen organisatie. Een boeiend verhaal vol beelden, verhalen, praktische tips. Zonder vermoeiende theorieën toch een inkijk in de state of the art van de organisatie-antropologie.

Mathieu Weggeman
X

Mathieu Weggeman

Nederlands bedrijfskundige, organisatieadviseur, en hoogleraar organisatiekunde aan de Technische Universiteit

Mathieu Paul Weggeman (1953) is een Nederlands bedrijfskundige, organisatieadviseur, en hoogleraar organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven gespecialiseerd in kennis- en innovatiemanagement. Weggeman is gepromoveerd op strategisch management aan de Katholieke Universiteit Brabant. Hij heeft gewerkt als consultant bij Twynstra Gudde en was hij adviseur van de raad van bestuur van Philips.

Weggeman is sinds enige tijd hoogleraar Organisatiekunde, in het bijzonder Innovatie Management aan de TU Eindhoven. Daarnaast heeft hij een eigen praktijk als bestuursadviseur, is hij lid van de Raad voor Cultuur en onder meer commissaris bij Buurtzorg Nederland en bij Brainport in Eindhoven.

Merlijn Ballieux
X

Merlijn Ballieux

Bestuurskundige en veranderkundige

Merlijn Ballieux is bestuurskundige en veranderkundige. Merlijn is oprichter en adviseur bij de Veranderbrigade en verbonden aan Verdraaide organisaties. Merlijn helpt vooral publieke organisaties bij taaie verandervraagstukken en het werken vanuit de bedoeling. 

Manon Bongers
X

Manon Bongers

Trainer en oprichter van Bongers & Partners

Manon is gedragstrainer, procesbegeleider, coach, therapeut® en auteur van de managementboeken 'Psychologie voor managers' (2011) en ‘Dealen met je baas’ (2014). Zij is internationaal erkend opleider en supervisor in de Transactionele Analyse. Sinds 2006 is Manon directeur en eigenaar van Bongers & Partners, een bedrijf gespecialiseerd in 'Management van Mensen'. Samen met jou gaat ze na hoe je jezelf en anderen beïnvloedt en wat de effecten hiervan zijn. Aan de hand van verscheidene bewezen psychologische theorieën en vele methodieken legt ze verborgen processen, blokkades en talenten bloot. Ze stimuleert je om ineffectieve gedrags- en relatiepatronen om te buigen naar effectieve. Het resultaat: persoonlijke en professionele groei en betere werkrelaties.Haar werkwijze is praktisch, persoonlijk, doel- en procesgericht. Kenmerkend in haar aanpak is dat je zelf als persoon centraal staat. Hierbij zijn jouw talenten en jouw ontwikkelpunten leidend.De psychologische concepten en methodieken waar ze mee werkt, zijn bedoeld om gedrag en relatiepatronen te begrijpen en positief te beïnvloeden. Vanuit een vergroot zelfinzicht en zelfbewustzijn ben je in staat om met het geleerde in de praktijk aan de slag te gaan. Om je voortgang in het leren te stimuleren en de toepassing van het geleerde in de praktijk te bevorderen,werkt ze met intervisiebijeenkomsten, tussentijdse opdrachten, oefeningen en feedback.

Boek dealen met je baas
Dit boek is een vervolg op het eerste boek van Manon Bongers:  Psychologie voor managers, gericht op leidinggevenden.  Met Dealen met je baas heeft zij met de inhoud van het boek voortgeborduurd op de wetenschappelijke gedragspsychologie. Haar doelstelling daarbij is om psychologische theorieën toegankelijk en toepasbaar te maken voor professionals op de werkvloer. 

Henk Volberda
X

Henk Volberda

Hoogleraar Strategisch Management en Directeur Knowledge Transfer Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit

Prof. dr Henk W. Volberda is hoogleraar Strategisch Management & Ondernemingsbeleid en Director Knowledge Transfer aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.  Tevens is hij wetenschappelijk directeur van het top instituut INSCOPE: Research for Innovation, host-institute van het World Economic Forum. Hij promoveerde cum laude aan de Faculteit Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Voor zijn onderzoek op het gebied van organisatorische flexibiliteit en strategische verandering ontving hij de NCD studiebeurs, de Erasmus Research Award, de Onderzoeksprijs van de Erasmus Universiteit en de prestigieuze Igor Ansoff Strategic Management Award. In Management Team werd hij genoemd als één van de belangrijkste Nederlandse internationale managementgoeroes. Hij is commissaris van NXP Netherlands en lid van de Raad van Advies van In Person. Tevens adviseert hij diverse Europese overheidsorganisaties over innovatie beleid en economische prestaties.

Henk Volberda is daarnaast redacteur en auteur. In 2001 publiceerde hij tezamen met Tom Elfring "Rethinking Strategy" uitgegeven door Sage waarvoor hij de ERIM Best Book Award ontving. Tevens publiceerde hij “De Flexibele Onderneming: Strategieën voor succesvol concurreren” (Kluwer, 2004) en managementboeken als “Innovatie 3.0” (Mediawerf, 2011), “Re-inventing Business: hoe bedrijven hun businessmodel innoveren” (Van Gorcum, 2013) en “Het nieuwe businessmodel in financieel advies: Van provisie naar waardecreatie” (Mediawerf, 2014).

Saskia van Opijnen
X

Saskia van Opijnen

Directeur bestuurder, Noorderbreedte

Na jaren gewerkt te hebben in de corporate communicatiewereld maakte Saskia van Opijnen in 2000 de overstap naar de functie van Manager retail bij GWK Bank. Sindsdien heeft zij directie en bestuurlijke functies vervuld bij dienstverlenende organisaties die een fundamentele transitie door moesten, zoals GWK, Travelex France, arbodienst Achmea Vitale en Careyn Kraamzorg. Sinds de zomer van 2016 is zij directeur-bestuurder bij Noorderbreedte, een organisatie voor verpleeghuiszorg in Noordoost Friesland. Tevens is zij vicevoorzitter van de Raad van Toezicht bij Zuidwester en lid van de Raad van Commissarissen bij Rabobank Amersfoort Eemland. Het is haar passie om het maximale uit mensen en organisaties te halen, en hen duurzaam in beweging te krijgen. Daarbij richt zij zich op resultaat en mens, korte en lange termijn, binnen en buitenkant, ziel en zakelijkheid. En vooral: op de mogelijkheden.

Ronald van Aggelen
X

Ronald van Aggelen

Vanuit de passie om mensen verder te brengen, werkt Ronald al 25 jaar als ondernemer op het gebied van mens en prestaties. Hij is grootgebracht in de corporate omgevingen van KLM en Campina. Beïnvloeding is zijn vakgebied en de samenwerking met de Universiteiten van Tilburg, Amsterdam en Stanford geeft de verdieping die mensen verlangen. Vanuit de psychologie, de neurologie en vanuit ondernemerschap hebben duizenden mensen al kennis gemaakt met zijn energieke en inspirerende wijze van werken. Ronald van Aggelen is partner bij management consultingbureau EarlyBridge en hij schreef eerder de boeken 'Je baan of je leven' en 'Dertigers in crisis'.

Boeken:

  • Je baan of je leven
  • Dertigers in crisis
  • Mindhacking

Boek Mindhacking
In dit boek komen de technieken van mindhacking, te weten framing, priming, nudging, coping, choices en reinforcement, uitgebreid aan bod. In 'Mindhacking' combineert de auteur zijn ruime praktijkervaring met beïnvloeding met de aanwezige wetenschappelijke kennis over beïnvloeding en neuropsychologie.

Thom Verheggen
X

Thom Verheggen

Auteur van het boek 'De Ontmanager'

Thom Verheggen is auteur van het boek ‘Ontmanagen voor managers’. Na 20 jaar zelf manager te zijn geweest ontdekte hij in een bijzonder project hoe zijn team steeds meer voor elkaar kreeg als hij minder de manager uithing. Bovendien bezocht hij de mooiste voorbeelden van bedrijven die op nieuwe manieren georganiseerd waren. Tegenwoordig helpt hij als De Ontmanager tal van organisaties naar meer bevlogenheid en wendbaarheid.

Jacco van den Berg Jacco van den Berg
X

Jacco van den Berg

Van den Berg training en advies en auteur

Jacco van den Berg is de oprichter van Van den Berg Training & Advies en traint al bijna twintig jaar op het gebied van leiderschap en gesprekken voeren. Hij stelt dat er meer nodig is dan tips, tools, vaardigheden en kennis van valkuilen om een als leidinggevende het verschil te maken en om effectieve gesprekken te kunnen voeren. En dat meer is moed. Dus durf om een grens aan te geven, een verandering door te voeren en om werkzaamheden aan medewerkers te delegeren. Maar ook de moed om in een alsmaar uitgestelde gesprek nu echt te zeggen waar het op staat. Jacco schrijft artikelen en blogs en is auteur van vele (HR)boeken, waaronder Het GROTE gesprekkenboek en Het Nieuwe  Beoordelen, focus op talent.

Harold Janssen
X

Harold Janssen

Oprichter van DeLimes en organisatieactivist

Harold Janssen (1954) studeerde chemische technologie, journalistiek en psychologie. Belangrijker dan dat vindt hij de vele duizenden interviews die hij had met mensen in hun werk. De eerste tien jaar van zijn loopbaan mocht hij zich bij Shell als redacteur vrijelijk door de diverse bestuurslagen en de gremia van vakmensen heen bewegen. Dat vestigde de overtuiging dat er vaak meer winst te behalen is met betere samenwerking dan met plannenmakerij. Hij was verder werkzaam als journalist, regisseur en directeur.
In ’91 richtte hij een succesvol communicatieadviesbureau op. Omdat hij zich door het predikaat communicatie beperkt voelde in zijn slagkracht, trad hij in 2001 als partner toe bij Overmars Organisatie Adviseurs. Samen met Jaap Peters en een paar andere mannen van het eerste uur, richtte hij in 2002 DeLimes op, de basis van het huidige NetMerk. Groeien doet een organisatie in zijn visie niet door in kosten te snijden of door fusies en overnames maar eerst en vooral door de samenwerking te verbeteren. Om te beginnen binnen de organisatie maar ook daarbuiten. Harold doorziet snel de patronen en weet vaak met minimale ingrepen grote verbeteringen aan te brengen. Logisch dat hij daarbij graag samenwerkt met mensen uit de organisatie zelf. Eén op één of met z’n allen tegelijk, honderden desnoods, in één ruimte. Harold is meester in de kleine (emergente) strategie en spart graag met collegae van de ‘grand strategy’. Ook met mensen die de puntjes op de i weten te zetten, heeft hij doorgaans een zeer productieve relatie.
Harold is actief als coach, conferentieleider, schrijver, spreker, trainer, adviseur, bestuurder en interim-manager. Hij heeft daarbij een onwrikbaar geloof in een ieders eigen kunnen en de kracht van communicatie. Harold was nauw betrokken bij het tot stand komen van "Het Rijnland Praktijkboekje". In oktober 2015  kwam zijn boek “De Snuffelmuis” uit en in oktober 2016 het boek “De Hark Voorbij”.

Annemieke Figee & Leonie van Rijn
X

Annemieke Figee & Leonie van Rijn

Auteur van het boek Groepsdruk

Annemieke Figee en Léonie van Rijn zijn beide psycholoog en teamcoach. Ze schreven samen het boek ‘Groepsdruk, in 10 stappen naar succesvol teamgedrag’. Vanuit hun eigen bedrijven begeleiden ze organisaties en teams op weg naar betere resultaten. In korte tijd weten ze hardnekkige patronen zichtbaar te maken en teams in beweging te krijgen.

Léonie’s blog

Annemieke’s blog

Zij trainen ook managers om de vaardigheden van een teamcoach in de vingers te krijgen, waardoor ze méer bereiken met minder energie.

Andor de Rooy
X

Andor de Rooy

 

Andor de Rooy is sinds 1995 een gelouterde sparringpartner voor leiders en MT-teams. Van Raad van Bestuur tot middenmanagement. Van oorsprong organisatiepsycholoog en heeft een fascinatie voor het versterken van moed bij leiders. Niet omdat hij vindt dat leiders laf zijn, nee integendeel: dat je gaat leiding geven is al moedig op zich. Maar wel omdat hij vindt dat er nog meer uit te halen valt als leiders op kritieke momenten meer moed tonen.  Hij is auteur van Moed: Over gedurfd Leiderschap (maart 2016) en was tien jaar  (hoofd)redacteur van het Praktijkboek HRM van Kluwer.

Andor de Rooy

   
  Bekijk hier het filmpje van Andor de Rooy over zijn boek Moed. Over gedurfd leiderschap:
   
 

 

Andor de Rooy over zijn boek

   
   
Ingrid Beerse
X

Ingrid Beerse

Eigenaar Bureau Beerse

Met haar achtergrond als marktonderzoeker voor verschillende organisaties is Ingrid altijd nieuwsgierig naar behoeften en gedrag van klanten. Ruim 15 jaar geleden is zij zich gaan specialiseren in zorg-marketing en was tot voor kort Marketing Manager bij ’s Heeren Loo Zorggroep. Nu is zij nog voor enkele uren verbonden aan de Zorggroep als senior marketingstrateeg. Daarnaast helpt zij met Bureau Beerse zorgondernemers met hun marketing en zichtbaarheid. Ingrid begeeft zich graag op het brede vlak van strategie en positionering tot on/offline marketingcampagnes.

Joost Crasborn
X

Joost Crasborn

Trainer, coach en auteur van boeken als Hoe coach ik mijn team en het team zichzelf? en Het grote boek over coachend leidinggeven

Joost Crasborn heeft vele jaren werkervaring als coach en senior trainer. Hierin werkt hij met leidinggevenden en medewerkers op midden en hoger niveau. Zowel voor organisaties als zelfstandige professionals uit verschillende branches. Vanuit zijn passie voor het vak coachen heeft hij zijn visie, kennis en ervaring uitgewerkt in verschillende boeken. Het ‘HOE-boek voor de coach’ is een van de best verkochte coachboeken in Nederland. Ook is hij auteur van de boeken: ‘HOE coach IK MIJN TEAM en het team zichzelf!’ en ‘Het grote boek over coachend leidinggeven’. Hij staat bevlogen in zijn werk waarin hij visie, kwaliteit en plezier verbindt.