15 oktober 2019
Masterclass | Green Village, Nieuwegein

De Kracht van Confrontatie

Smeerolie voor soepele samenwerking

De Kracht van Confrontatie

Smeerolie voor soepele samenwerking
15 oktober 2019
Green Village, Nieuwegein
Details
Nieuwe organisatievormen zoals agile, scrum en zelforganisatie leiden tot meer ruimte, zelfsturing en samenspel in multidisciplinaire teams. Helaas is van een soepele samenwerking tussen krachtige professionals niet altijd sprake. 
 
U wilt als teammanager dat professionals hun verantwoordelijkheid nemen en elkaar feedback geven, in plaats naar elkaar wijzen en de boel tegenwerken. Door collega’s op een goede manier te confronteren, maakt u ruimte vrij voor betere samenwerking en nieuwe ideeën.
 
Waarom is aanspreken dan toch zo lastig?
Wanneer kiest u voor welke confrontatiemethode? Hoe doet u dat op een goede manier? En hoe ondersteunt u uw medewerkers hetzelfde te doen zodat u een duurzame aanspreekcultuur creëert?
In deze nieuwe, interactieve en inspirerende masterclass leert u door middel van nieuwe feedbackmethodes en de kracht van confrontatie weerstand en conflicten om te buigen tot iets positiefs en het innovatief vermogen van uw organisatie te versterken.
 
Deelnemers over hun ervaringen bij de masterclass de Kracht van Confrontatie
‘Inspirerende sprekers, eye openers en praktisch toepasbaar'
'Boeiend tot het einde'
'Energieke en inspirerende sprekers'
 
Waarom deelnemen? Bekijk de video
 
Invloed uitoefenen op het
feedbackproces

Waarderen van conflict
voor betere resultaten

Hoe ceëert u nu écht
een aanspreekcultuur?

Weerstand ombuigen
met confrontatietechnieken

Jaap Peters Shirine Moerkerken Gytha Heins Jan de Vuijst
 

U leert:

  • Praktisch toepasbare oplossingen voor een duurzame aanspreekcultuur
  • Confrontatietechnieken waarmee u weerstand positief ombuigt
  • hoe u het functioneel conflict gebruikt om verandering te veroorzaken    
  • Het feedbackproces in uw team doorgronden en beïnvloeden
 
Meld u nu aan voor de masterclass De Kracht van Confrontatie en leer het feedbackproces in uw team doorgronden en beïnvloeden.

 

Lees meer +
Programma
Dinsdag 15 oktober 2019
 
09.00   Ontvangst met koffie en thee
     
09.30    Interactieve opening door dagvoorzitter Jan de Vuijst
     
10.00   Waarom is aanspreken zo lastig en hoe creëert u nu écht een aanspreekcultuur?
   

Voorkomen van gezichtsverlies, angst voor een slechte beoordeling, op korte termijn liever de relatie goed willen houden… Slechts enkele verklaringen waarom het bijna onmogelijk is van uw mensen te vragen elkaar aan te spreken op hun gedrag. Maar uiteindelijk willen we wel allemaal dat onze collega’s hun afspraken nakomen en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt. 

Het gekke is dat 92 % van ons de feedbackregels zo kan opnoemen, maar slechts 20 % tevreden is over de resultaten van het gesprek. Een workshop ‘Feedback geven’ is dus niet genoeg. Hoe komt het toch dat we onze mond vol hebben van aanspreken, maar het vrijwel niet doen? En bovenal, hoe lossen we het op? 

Gytha Heins legt uit waarom aanspreken veel lastiger is dan we altijd gedacht hebben en geeft u een aantal praktische oplossingen die wel werken, zodat u en uw medewerkers op een andere manier leren elkaar nu wel of vaker op gedrag aan te spreken. 

Gytha Heins, auteur van het boek Aanspreken? Gewoon doen!

     
11.15   Ochtendbreak
     
11.45  

Weerstand ombuigen met confrontatietechnieken

   

Er zijn wel 50 manieren om dwars te liggen. En dus ook 50 kansen. Want onder al die vormen van weerstand liggen drijfveren die u kunt benutten om iets moois te creëren. 

De vraag is hoe ú hiermee omgaat. Heeft u aandacht voor deze weerstand en drijfveren? Of houdt u vast aan de kaders, doelen en eisen die de organisatie stelt? En wat is de rol van u als manager, hoe kunt u zich bekwamen in ‘confrontatief leiderschap’?  

Jan de Vuijst zegt dat we moeten leren ‘ruziemaken’ en de confrontatie aan durven gaan. Hij laat zien wat de rol van psychologische veiligheid hierbij is en hoe iedereen binnen de organisatie daaraan kan bijdragen. U leert op die manier te bouwen aan het vertrouwen van uw medewerkers en juist de voordelen van weerstand en conflicten te benutten
Jan de Vuijst, hoogleraar leiderschap TIAS en bestuursadviseur

     
12.45   Lunchbreak
     
13.45   INTERACTIEF: Waarderen van conflict om samen sneller en beter resultaat te behalen
   

U wordt geconfronteerd met de ene na de andere hype: u moet 'ondernemend' zijn, 'lean' en 'agile', en ook nog 'zelforganiserend' samenwerken in 'flexibele teams'. Maar hoe kunt u - voorbij de hypes - echt resultaat, zoals betere zorg en beter onderwijs met uw mensen bereiken?

Shirine Moerkerken zegt dat u de verschillen binnen uw organisatie moet benutten om tot werkelijk nieuwe antwoorden te komen. In deze interactieve sessie ervaart u dat conflict in dat kader productief en zelfs leuk kan zijn en leert u hoe u het functioneel conflict gebruikt om verandering te veroorzaken. Shirine helpt u bij:

  • het verschil maken in de 1e minuut
  • het functioneel maken van disfunctioneel conflict
  • het boven tafel halen van stil conflict
  • het inzetten van functioneel conflict 
  • het verduren van de spanning die daarbij ontstaat 

Shirine Moerkerken, Interventiekundige Strange | Strategy and Change, en auteur van het boek Hoe ik verander, interveniëren in organisaties en maatschappelijke vraagstukken.

     
15.00   Middagbreak
     
15.15  

INTERACTIEF: Effectief invloed uitoefenen op het feedbackproces

   

Gehoord in de wandelgangen: “Gezeur en gezever met die collega’s, daar heb ik dus écht geen zin in….” 

Ruis, emotioneel reageren, aannames, praten óver in plaats van mét anderen creëren vaak verstoringen in de samenwerking. Confrontatie, reflectie en feedback zorgen dat de lucht wordt geklaard en er ruimte is voor samenwerking en innovatie. Maar welke vormen van confrontatie of feedback kunt u inzetten om de communicatie en het teamresultaat te stimuleren en vooral vast te houden? 

Jaap Peters neemt u op humoristische wijze mee in de manco’s van de verwaarloosde of ‘getraumatiseerde’ organisatie en waarom u volgens hem het functioneringsgesprek moet afschaffen. Hij laat in deze interactieve sessie de voor- en nadelen zien van zijn veelgebruikte feedbacktool ‘de roddelmethode’ door u inzicht te geven op het model dat daar onder verstopt zit. Hoe ziet dit onderliggende model eruit? En hoe kunt u blijvend invloed uitoefenen op het feedbackproces?

Jaap Peters, bekend van het Rijnlandmodel. Jaap zet ‘de roddelmethode’ vaak succesvol in als feedbacktool voor teams

     
16.15   Afsluiting van de dag en laatste tips die u mee naar huis kunt nemen
     
16.40   Napraat- en netwerkborrel
     
Meld u nu aan voor de masterclas De Kracht van Confrontatie en leer het feedbackproces in uw team doorgronden en beïnvloeden.
 
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Lees meer +
Sprekers

Gytha Heins

X

Gytha Heins

Auteur van het boek Aanspreken? Gewoon doen!

Gytha Heins studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan de Copenhagen Business School. Zij werkte o.a. als lid van het MT van een lokale Rabobank en als Consultant bij WAT!HRM en KPMG. Aanvankelijk hield zij zich als consultant bezig met Performance Management en de Balanced Scorecard (de ‘harde’ kant). Gaandeweg heeft zij zich meer verdiept in verandermanagement en gedrag (de ‘zachte’ kant). In het thema Leiderschap komen beide sporen voor haar samen. Gytha begeleidt vol passie managers en managementteams bij het verhogen van hun effectiviteit.

Lees meer

Jan de Vuijst

X

Jan de Vuijst

Bestuursadviseur, gecertificeerd executive coach en hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg

Prof. Dr. Jan de Vuijst (1954) is bestuursadviseur, gecertificeerd executive coach en parttime hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg. Hij is cum laude afgestudeerd en gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en heeft zich aan de universiteit van Edinburgh gespecialiseerd in Kunstmatige Intelligentie, Psychologie en Kennissystemen. Hij adviseert leidinggevenden in zeer diverse organisaties, van kleine familibedrijven tot multinationals.

Lees meer

Jaap Peters

X

Jaap Peters

Organisatiekundige, DeLimes en auteur van diverse boeken over Rijnlands organiseren

Jaap Peters is organisatiekundige en bedrijfskundige en mede-oprichter van  ‘DeLimes | Nieuw Organiseren’. In de dagelijkse praktijk noemt hij zichzelf organisatieactivist. 

Lees meer

Shirine Moerkerken

X

Shirine Moerkerken

Veranderkundige en auteur van ‘Hoe ik verander’

Shirine Moerkerken is interventiekundige. Ze helpt bestuurders, directeuren, managers en medewerkers in organisaties bij het veranderen van de wijze waarop zij antwoorden geven op maatschappelijke vraagstukken. Shirine heeft geen antwoorden op complexe vraagstukken, wel zoekstrategieën. Ze traint haar ervaren collega adviseurs in het vak van interventiekunde.

Lees meer
Lees meer +
Prijs & Informatie
Datum en locatie: 

Dinsdag 15 oktober 2019

Green Village
Blokhoeve 7
3438 LC Nieuwegein

Prijs en voorwaarden: 

€ 599,- per persoon (btw vrij) tarief eerste 30 aanmeldingen uitverkocht
€ 699,- per persoon (btw vrij) standaardtarief

Beperkt aantal plekken beschikbaar
Om deelnemers voldoende mogelijkheid tot interactie te kunnen garanderen, hanteren wij een maximaal aantal deelnemers voor deze masterclass. De vorige editie was razendsnel uitverkocht. Wij raden u daarom aan zich tijdig aan te melden. 

Doelgroep
Bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, politiek, onderwijs en het bedrijfsleven.

Cedeo erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.

CRKBO geregistreerd
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Lees meer over de CRKBO registratie.

Studiebelasting
De masterclass De Kracht van Confrontatie staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.

Aanmelden: 

Schrijf u gemakkelijk in via het inschrijfformulier. Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 - 638 36 38 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl.

Voor inhoudelijke vragen neemt u contact op met Hellen Dankers (Portfoliomanager) via hellen.dankers@bsl.nl.
 

Annuleringsvoorwaarden: 

Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.

Lees meer +