23 maart 2017
Masterclass | 24 maart 2017 | Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum, Zeist

Strategische Marketing

Versterk uw marktcompetenties

Strategische Marketing

Versterk uw marktcompetenties
23 maart 2017
24 maart 2017 | Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum, Zeist
Inleiding
Wilt u uw marketingcompetenties versterken? Wilt u als zorgorganisatie marktgerichter, klantgerichter, innovatiever en ondernemender worden?

De tijd is voorbij dat strategische zorgmarketing kon worden afgedaan als modegril. Nú is de tijd dat u met goed marketingbeleid uw marktpositie én financiële resultaten kunt versterken. Strategische zorgmarketing is hét managementinstrument voor bestuurders en managers in de zorg!

Stelt u zichzelf weleens de volgende vragen:

  1. Wie wilt u zijn en wat wilt u betekenen voor welke patient of client?
  2. Waarom zou die patient of client juist voor uw instelling kiezen?
  3. Hoe krijgt uw zorgorganisatie de voorkeur bij de verwijzende huisarts of medisch specialist?
  4. Wat maakt uw zorgorganisatie beter dan uw concurrent twintig kilometer verderop?
  5. Hoe wilt u dat u wordt gevonden in de online wereld?

U krijgt het boek 'Power to the people - Marketing in de Zorg' door Marian Draaisma en Sjors van Leeuwen, een overnachting, een diner, lunches en een netwerkborrel 

U leert: 
Marketing kunt benutten voor de strategie van uw instelling.
Betere resultaten kunt bereiken met gericht marketingbeleid.
Marketing kunt inbedden in uw zorgorganisatie.
Een sterk profiel opbouwt in uw verzorgingsgebied of specialisme
Zich positief kunt onderscheiden van uw concurrenten.
Doelgroepen en zorgverlening effectief op elkaar kunt afstemmen.
Durft u de investering aan? Dan zien we u graag op 23 en 24 maart 2017 bij de Masterclass Strategische Marketing!
Lees meer +
Programma

U gaat terug naar de basis van elke zorginstelling: ‘Wie wil ik zijn en wat kan ik betekenen voor welke patiënt?’ Het antwoord op die vraag stuurt de strategie van uw instelling. Strategische marketing reikt u de instrumenten aan om deze koers te ontwikkelen én succesvol uit te voeren. 

Na twee dagen kijkt u met andere ogen naar uw zorginstelling en hebt u nieuwe, effectieve tools om uw zorgorganisatie succesvol verder uit te bouwen. Daarvoor staan de ervaren docenten en de interessante praktijkcases garant. 

 

Programma donderdag 23 maart 2017
 09.00 Ontvangst en registratie

09.30 - 12.30: Blok 1

  12.30 - 13.30

13.30 - 17.00: Blok 2

Uw visie op strategische zorgmarketing 

Breng vraag en aanbod samen!

Onderwerpen in dit blok:

  • Marktwerking in de zorg
  • Tien jaar zorgmarketing
  • Relatie strategie en marketing
  • Positionering in de zorgmarkt 

Bram den Engelsen 

Lunchpauze

Uw doelgroep: patiënt, verzekeraar …?

Zet uw marketing gericht in afhankelijk van uw doelgroep!

Onderwerpen in dit blok:

  • Doelgroepsegmentatie
  • Klantinzicht
  • Boodschap uitdragen
  • Customer Journey 

Viola Peulen  

  17.00 - 17.30 Inchecken hotelkamer 
17.30 - 18.45 Diner

18:45 – 21:00 Casuïstiek

Wilt u koploper in de zorg worden?

Ontwikkel uw eigen marketingvisie aan de hand van gegeven casuïstiek!

Ingrid Beerse

21.00 Borrel
 
Programma vrijdag 24 maart 2017
 

09.30 - 12.30: Blok 3

 12.30 - 13.30

 13.30 - 16.00: Blok 4

Uw zorginstelling als merk

Gebruik merkpositionering als uitgangspunt van uw zorginstelling!

Onderwerpen in dit blok:

  • Marketing doelen formuleren
  • Merkenbeleid
  • Wel of niet communiceren?
  • Imago

Jan Hol

Lunchpauze

Uw effectieve marketingstrategie

Zorg dat u resultaat boekt met uw zorgmarketing!

Onderwerpen in dit blok:

  • Kwaliteit en klanttevredenheid
  • Bestuurlijk draagvlak
  • De juiste marketingmiddelen
  • Implementatie

Marian Draaisma

  16.00 Afronden, uitreiken certificaten en borrel
 

Bovenstaand programma is onder voorbehoud van wijzigingen

Lees meer +
Toelichting programma

Toelichting op de diverse programma-onderdelen

Uw visie op strategische zorgmarketing
Bram den Engelsen - Senior Partner Twynstra Gudde

We starten met een beschouwing van het begrip ‘marktwerking’ in de zorg. Wat was de bedoeling? Wat waren de vooronderstellingen bij het gedrag van zorgconsumenten, zorgverzekeraars en zorgaanbieders? En heb je nog iets aan ‘zorgmarketing’ als er geen marktwerking meer zou zijn? Vervolgens belichten we de ontwikkeling van het vak zorgmarketing en de functie van de marketingafdeling. Wat kunnen we leren van 10 jaar zorgmarketing in de praktijk? Daarna gaan we in op de relatie tussen strategievorming van zorgaanbieders en strategische marketing. Hoe kun je als zorgmarketeer je bijdrage leveren aan bredere strategische keuzes? Tot slot bespreken we de verschillende wijzen waarop zorgaanbieders zich kunnen positioneren. In de markt, in de keten en in het hoofd van de zorgconsument en zorgverzekeraar.

 
Wie is uw doelgroep: patiënt, verzekeraar, …? 
Viola Peulen - Directeur Communicatie Radbouumc

Stemt u uw boodschap voldoende af op uw doelgroep? Iedere stakeholder waardeert een persoonlijke benadering. Hoe pakt u kerntaken als transparantie, contentmarketing, omgaan met (social) media op? Welke vormen en middelen passen bij uw boodschap en doelgroep? U hoort hoe deze afstemming in de praktijk werkt en wat de toegevoegde waarde is van doelgroepsegmentatie. Het begint allemaal bij de definiëring van uw doelgroep die verder gaat dan patiënt, verzekeraar of…? 

 
Wilt u koploper in de zorg worden?
Ingrid Beerse - Eigenaar Bureau Beerse

Aan de hand van de theorieën en praktijkvoorbeelden die gedurende deze eerste dag besproken zijn, gaat u tijdens het avondprogramma zelf aan de slag met aangedragen casuïstiek. U ontwikkelt een marketingstrategie op basis van een gekozen doel, doelgroep en communicatie middel. Door te werken in groepen, reflecteert u, ziet u diverse voorbeelden van hoe het ook kan en helpt u elkaar samen verder. Weet u al waar u staat en waar u naartoe wilt? 

 
Uw zorginstelling als merk
Jan Hol - Directeur Communicatie VUmc
Iedereen weet eigenlijk intuïtief wel dat een goede naam het belangrijkste bezit is. Een goede naam opent deuren die voor anderen dicht blijven. Voor zorginstellingen leidt het hebben van een goede naam tot een voorkeurspositie bij patiënten, tot lagere kosten bij leveranciers, tot meer werfkracht op de arbeidsmarkt en tot betere condities bij geldverstrekkers. Sommigen lijken dat te negeren, maar niets is minder waar. We kennen allemaal wel een ziekenhuis met een dijk van een reputatie, waarop we stiekem jaloers zijn. Steeds vaker zullen mensen hun kostbaarste bezit (gezondheid) toevertrouwen aan deskundigen van naam en faam. Vertrouwen speelt een hoofdrol. Vertrouwen in de dokter, vertrouwen in het ziekenhuis. Tijdens dit dagdeel leert u heel praktisch hoe u een goede reputatie opbouwt én hoe u deze vervolgens kunt benutten in het voordeel van uw zorginstelling.  
 
Uw effectieve marketingstrategie 
Marian Draisma - Marketing Director Pluryn

De Nederlandse gezondheidszorg is de laatste jaren sterk veranderd. Patiënt en cliënt staan centraal en gemeenten en verzekeraars ontpoppen zich als kritische zorginkopers. De woorden innovatieve en doelmatige oplossingen liggen op ieders lippen bestorven. Onmiddellijk gevolgd door de opdracht aan uw zorgorganisatie om marktgerichter, klantgerichter en ondernemender te worden. Maar de invoering van marketing in de zorg, is in de praktijk vaak lastiger dan gedacht. Marian Draisma vertelt hoe u als zorgorganisatie marktgericht wordt en hoe u marketing als nieuwe discipline met succes kunt invoeren in de eigen zorgorganisatie. Aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden en de daarbij belangrijke lessons learned ontdekt u uw effectieve marketingstrategie. U ontvangt tevens het boek ´Power to the People´ van Marian Draisma. Het boek vormt een inspirerend hulpmiddel voor iedereen die zich bezighoudt met de invoering van marketing in hun zorgorganisatie.

 
Lees meer +
Sprekers

Bram den Engelsen

X

Bram den Engelsen

Senior Partner Twynstra Gudde

Als senior partner bij de adviesgroep Strategy Counsellors van Twynstra Gudde adviseert Bram den Engelsen op de gebieden strategievorming, positionering en strategische marketing. Voorts begeleidt hij fusie- en samenwerkingstrajecten en adviseert hij bij businessplannen en financieringsvraagstukken. Sinds 2005 is de zorg zijn primaire werkterrein. Daarvoor was hij werkzaam als strategieadviseur voor bestuurders en directies van grote dienstverlenende organisaties, in het bedrijfsleven en in de semi-publieke sector. Kennis en nieuwe inzichten fascineren hem.

Lees meer

Jan Hol

X

Jan Hol

Directeur Communicatie VUmc

Jan Hol werkt sinds begin 2013 als Directeur Communicatie voor VUmc. Daarvoor werkte hij in managementfuncties in binnen- en buitenland voor onder meer KLM, Ahold, Nuon en Océ Technologies. Hol studeerde pedagogiek en politicologie en schreef boeken over uiteenlopende onderwerpen. Openheid, tijdigheid en eerlijkheid zijn voor hem essentiële ingrediënten van succesvolle communicatie.

Lees meer

Marian Draaisma

X

Marian Draaisma

Marketing Director Pluryn

Ze is marketeer. Waarbij het om meer gaat dan klanttevredenheid. Haar visie is: Je dienst moet de verwachting overtreffen. Ofwel, het gat vullen tussen waar een klant genoegen mee neemt en waar hij op gehoopt had. Het gaat daarbij altijd om het toevoegen van waarde. Zorg is geen commodity. Scherp kijken naar de vraag van je klant is noodzaak. Haar energie zet zij met plezier in om een mooie organisatie als Pluryn en de Hoenderloo Groep op hun kerncompetenties te versterken.

Lees meer

Ingrid Beerse

X

Ingrid Beerse

Eigenaar Bureau Beerse

Met haar achtergrond als marktonderzoeker voor verschillende organisaties is Ingrid altijd nieuwsgierig naar behoeften en gedrag van klanten. Ruim 15 jaar geleden is zij zich gaan specialiseren in zorg-marketing en was tot voor kort Marketing Manager bij ’s Heeren Loo Zorggroep. Nu is zij nog voor enkele uren verbonden aan de Zorggroep als senior marketingstrateeg. Daarnaast helpt zij met Bureau Beerse zorgondernemers met hun marketing en zichtbaarheid. Ingrid begeeft zich graag op het brede vlak van strategie en positionering tot on/offline marketingcampagnes.

Lees meer

Viola Peulen

X

Viola Peulen

Directeur Communicatie RadboudUMC

Sinds voorjaar 2012 werkt Viola Peulen als Directeur communicatie bij RadboudUMC te Nijmegen. Hier houdt ze zich bezig met beleid, patiëntenzorg en onderwijs. Vanuit deze invalshoeken geeft ze inhoud aan de communicatiestrategieën voor het RadboudUMC. Voordat ze in de zorg terecht kwam, werkte ze voor de universiteit Wageningen en had ze diverse communicatiefuncties bij Douwe Egberts. 

Lees meer
Lees meer +
Prijs & Informatie
Datum en locatie: 

23 en 24 maart 2015 | Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum, Woudenbergseweg 54,  Zeist, klik hier voor de routebeschrijving.

Prijs en voorwaarden: 

€ 1.295.-* per persoon (excl. btw) 

* Prijs is inclusief het boek 'Power to the people - Marketing in de Zorg' door Marian Draaisma en Sjors van Leeuwen, een overnachting, een diner, lunches en een netwerkborrel

KLIK HIER OM U AAN TE MELDEN

Aanmelden: 

Doelgroep

Directie, raad van bestuur, zorgmanagers, (toekomstige) managers en directeuren marketing en communicatie in de zorg (en welzijn), maar ook beleidsmedewerkers, projectmanagers, kwaliteitsmanagers, medewerkers overheden i.c.m. zorg (en welzijn) en zorgverzekeraars.

Heeft u vragen over of u tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar kunegonde.warneke@bsl.nl

Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers.

Schrijf u gemakkelijk in via het inschrijfformulier.

Annuleringsvoorwaarden: 

Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot twee weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 250,00 (incl. btw) aan administratiekosten in rekening. Meldt u zich binnen twee weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering natuurlijk altijd een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.

Lees meer +