11 maart 2020
Masterclass | Green Village, Nieuwegein

De Psychologie van het Beïnvloeden

De Psychologie van het Beïnvloeden

11 maart 2020
Green Village, Nieuwegein
Details

In de overgang naar nieuwe organisatievormen krijgt u als manager te maken met medewerkers die vol voor de verandering gaan en medewerkers die voortdurend weerstand bieden. Tegelijkertijd merkt u dat mensen vaak nog in oude gedragingen en denkpatronen blijven hangen. 

 

Nieuwe tijden van transformatie, nieuwe manieren van organiseren, meer doen met minder mensen vragen om ondernemerschap, eigen initiatief en anders denken over taken en verantwoordelijkheden. 

 

Waarom is het dan toch zo lastig om ál uw mensen hierin mee te krijgen? 
Vragen die regelmatig opborrelen nu veel organisaties zich in een veranderde complexe omgeving bevinden:

•    Hoe kunt u het gedrag van mensen binnen uw organisatie positief beïnvloeden? 
•    Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers initiatief nemen en 'eigenaarschap' pakken? 
•    Hoe beïnvloedt u dat proces zonder dat zij zich daar bewust van zijn?
•    Waarom reageert iemand zoals hij reageert?
•    Hoe zet u motivatie in? Hoe hoog legt u de lat? Hoe krijgt u mensen wél mee?

 
Psychologische inzichten voor langdurige gedragsverandering 'Eigenaarschap’ bij uw medewerkers beïnvloeden Hoe doorbreekt u gedragspatronen in de praktijk? De psychologie achter het beïnvloeden van verandering

Rick van Baaren,
hoogleraar gedragsverandering en maatschappij, Radboud Universiteit
Mattheis van Leeuwen,
docent gedragsbeïnvloeding, Radboud Universiteit​

Manon Bongers,
psychosociaal trainer, coach, auteur en spreker

Jan de Vuijst,
hoogleraar leiderschap TIAS en bestuursadviseur

 

Tijdens deze masterclass krijgt u de nieuwste psychologische inzichten op het gebied van gedragsbeïnvloeding en leert u op een andere manier naar het gedrag van uw medewerkers te kijken en er mee om te gaan. 

U leert (onbewuste) motieven en weerstanden herkennen, krijgt inzicht in uw eigen beïnvloedingsstijl en krijgt technieken aangereikt waarmee u mensen uit hun vaste patronen haalt en eigenaarschap stimuleert. 

 

Meld u nu aan voor de masterclass De Psychologie van het Beïnvloeden.

Lees meer +
Programma
Woensdag 11 maart 2020
 
09.00   Ontvangst met koffie en thee
     
09.30    Interactieve opening door dagvoorzitter Kjell Lutz en Jan de Vuijst

  Hoe voelt aangeleerde hulpeloosheid? Kjell Lutz zorgt door middel van diverse interactieve oefeningen dat u de aangeboden kennis deze dag optimaal verwerkt en er in de praktijk een stap verder mee komt. 
     
10.00   De psychologie achter het beïnvloeden van de verandering
Jan de Vuijst, hoogleraar leiderschap TIAS en bestuursadviseur
 

In tijden van verandering hebben veel organisaties de neiging om met een plan of een volgende stap te komen. En dan vragen managers zich af waarom er zoveel weerstand volgt. Waarom kost het zoveel moeite om mensen mee te krijgen in de verandering? Hoe kunt u invloed uitoefenen op weerstand, groepsdruk en organisatiecultuur?

Volgens Jan de Vuijst heeft dit alles te maken met een bekend fenomeen in de psychologie: percepties. Hierbij gaat het om wat u een ander ‘laat geloven’; een heel sterk beïnvloedingsmiddel. En wat mensen makkelijk geloven hangt weer af van factoren als karakter en cultuur. Of het nou gaat om een gedemotiveerde cultuur, angstcultuur of welke cultuur dan ook. Aan de hand van theorieën over o.a. spiegelneuronen en emoties laat hij zien hoe de psychologie achter het beïnvloeden werkt en hoe u zich beter kunt richten op de percepties van uw medewerkers. 

     
10.50   Oefenen van het beïnvloeden van percepties
    De kunst is om dus de verandering op gevoelsniveau te beïnvloeden. Maar hoe doet u dat? Door middel van een oefening leert u hoe u deze beïnvloedingstechnieken toepast binnen uw eigen praktijk en hoe u op deze manier mensen wél mee kunt nemen in de verandering.
     
11.15   Ochtendbreak
     
11.30  

De 8 psychologische inzichten voor langdurige gedragsverandering
Rick van Baaren, hoogleraar gedragsverandering en maatschappij en Mattheis van Leeuwen, docent gedragsbeïnvloeding, Radboud Universiteit​

 

Waarom reageert iemand zoals die reageert? Hoe stimuleert u nu echt intrinsieke motivatie? En hoe zorgt u ervoor dat teams en individuen niet terugvallen in ‘oud’ gedrag? 
Door het gedrag van mensen te begrijpen en te veranderen is het mogelijk probleemsituaties op te lossen en gedrag te beïnvloeden. Maar dat is niet makkelijk.

Rick van Baaren en Mattheis van Leeuwen leren u drie typen weerstanden te herkennen. U krijgt meer inzicht in uw eigen gedrag en krijgt tools aangereikt weerstanden te breken. Vervolgens leert u (onbewuste) motieven herkennen en op basis van deze inzichten de juiste strategie te kiezen om langdurige gedragsverandering te veroorzaken.

     
12.30   Interactief vraaggesprek met Kjell Lutz en Jan de Vuijst 
    Hoe verhouden deze psychologische inzichten zich tot organisaties en managers?
     
12.45   Lunchbreak
     
13.45   Hoe kunt u ‘eigenaarschap’ bij uw medewerkers beïnvloeden?
Rick van Baaren, hoogleraar gedragsverandering en maatschappij en Mattheis van Leeuwen, docent gedragsbeïnvloeding, Radboud Universiteit

 

 

 

 

Wat is eigenaarschap? Waarom bestaat er zoveel verschil in opvatting over wat eigenaarschap inhoudt? Hoe ontstaat het en kunt u het wel beïnvloeden versus creëren? Of legt u de lat misschien te hoog?

‘Eigenaarschap pakken’, ‘het beste uit jezelf’, ‘van reactief naar proactief’, ‘zelforganiseren’. Allemaal zeer wenselijke, positieve, maar ook vrij abstracte organisatiedoelen. Rick van Baaren en Mattheis van Leeuwen geven u een nieuwe manier van kijken naar concrete gedragscomponenten. Want welke gedragingen van uw teamleden wilt u nu echt beïnvloeden? En hoe doet u dat vervolgens op een goede manier? 

     
14.30   Van abstract naar concreet denken
    U weet nu hoe u gedragingen van uw teamleden kunt beïnvloeden. Tijd om die nieuwe manier van kijken naar concrete gedragscomponenten te oefenen.
     
15.00   Middagbreak
     
15.00  

Hoe beïnvloedt u zelf? Hoe doorbreekt u gedragspatronen in de praktijk?
Manon Bongers, veelgevraagd psychologie trainer, coach en spreker over gedrag begrijpen én beïnvloeden, auteur van diverse managementboeken

 

 

Managers willen vooral begrijpen hoe de ander in elkaar zit en waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet, stelt psychosociaal trainer, coach en therapeut Manon Bongers. Wie inzicht in anderen wil verkrijgen, zal ook bereid moeten zijn serieus in de spiegel te kijken. Want ook u wordt continu getriggerd om in uw valkuilen te stappen. Pas wanneer u zelf begrijpt hoe u in elkaar steekt, en zich bewust bent van hoe u zich gedraagt, kunt u op een integere manier invloed uitoefenen op anderen.

Hiervoor is een dosis zelfkennis, zelfbewustzijn en inzicht in uw eigen gedrag en dat van anderen een must. In deze sessie reikt Manon u praktische tools aan om gedragspatronen die niet effectief zijn, te doorbreken. U krijgt op interactieve wijze inzicht in uw eigen beïnvloedingsstijl en leert gedrag te begrijpen en positief te beïnvloeden.

     
16.30   Interactief vraaggesprek met Kjell Lutz en Jan de Vuijst 
  Met welke tips gaat u naar huis?
     
16.40   Napraat- en netwerkborrel
     
Meld u nu aan voor de masterclass
 
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Lees meer +
Sprekers

Manon Bongers

X

Manon Bongers

Trainer en oprichter van Bongers & Partners

Manon is gedragstrainer, procesbegeleider, coach, therapeut® en auteur van de managementboeken 'Psychologie voor managers' (2011) en ‘Dealen met je baas’ (2014). Zij is internationaal erkend opleider en supervisor in de Transactionele Analyse. Sinds 2006 is Manon directeur en eigenaar van Bongers & Partners, een bedrijf gespecialiseerd in 'Management van Mensen'. Samen met jou gaat ze na hoe je jezelf en anderen beïnvloedt en wat de effecten hiervan zijn.

Lees meer

Rick van Baaren

X

Rick van Baaren

Hoogleraar gedragsverandering en maatschappij, Radboud Universiteit

Rick van Baaren is is hoogleraar gedragsverandering en maatschappij aan de Radboud Universiteit Nijmegen en eigenaar van D&B, een adviesbureau gespecialiseerd in de sturing van menselijk gedrag. Rick stond aan de basis van de gedragsveranderingstrend in Nederland door als eerste een combinatie te maken tussen beïnvloedingstechnieken en weerstanden. Hij is deskundig op het gebied van gedragsbeïnvloeding en communicatie. De nadruk in zijn onderzoek ligt op onbewuste processen en technieken om menselijk gedrag (subtiel) te veranderen.

Lees meer

Mattheis van Leeuwen

X

Mattheis van Leeuwen

Docent gedragsbeïnvloeding, Radboud Universiteit

Dr. Matthijs van Leeuwen is docent sociale beïnvloeding en coördinator van de master Gedragsverandering aan de Radboud Universiteit. Tevens is hij oprichter van de Postacademische Opleiding tot Gedragsveranderaar en co-auteur van “Hidden Persuasion”. Met de Behavior Change Group helpt hij organisaties en individuen in het toepassen van gedragsveranderingskennis in hun werk.

Lees meer

Jan de Vuijst

X

Jan de Vuijst

Bestuursadviseur, gecertificeerd executive coach en hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg

Prof. Dr. Jan de Vuijst (1954) is bestuursadviseur, gecertificeerd executive coach en parttime hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg. Hij is cum laude afgestudeerd en gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en heeft zich aan de universiteit van Edinburgh gespecialiseerd in Kunstmatige Intelligentie, Psychologie en Kennissystemen. Hij adviseert leidinggevenden in zeer diverse organisaties, van kleine familibedrijven tot multinationals.

Lees meer

Kjell Lutz

X

Kjell Lutz

Dagvoorzitter

heeft organisatiepsychologie in Utrecht gestudeerd waarbij hij zich heeft gespecialiseerd in kennisoverdracht. Na zijn studie is hij eerst gaan werken als projectleider van e-learning cursussen en daarna als trainer. Hij heeft vele soorten doelgroepen getraind: van advocaten tot food producenten, van accountants tot politiemedewerkers en van HR consultants tot gemeente ambtenaren. Tijdens dit werk ontdekte hij zijn passie voor het podium, eerst als spreker en later als dagvoorzitter.

Lees meer
Lees meer +
Prijs & Informatie
Datum en locatie: 

Woensdag 11 maart 2020

Green Village
Blokhoeve 7
3438 LC Nieuwegein (routebeschrijving)

Prijs en voorwaarden: 

€ 599,- per persoon (btw vrij) vroegboektarief voor de eerste 30 deelnemers
€ 599,- per persoon (btw vrij) groepstarief vanaf 3 personen
€ 699,- per persoon (btw vrij) standaardtarief

Beperkt aantal plekken beschikbaar
Om deelnemers voldoende mogelijkheid tot interactie te kunnen garanderen, hanteren wij een maximaal aantal deelnemers voor deze masterclass. Wij raden u daarom aan zich tijdig aan te melden. 

Doelgroep
Bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, politiek, onderwijs en het bedrijfsleven.

Cedeo erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.

CRKBO geregistreerd
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Lees meer over de CRKBO registratie.

Studiebelasting
De masterclass De Psychologie van het Beïnvloeden staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.

Aanmelden: 

Schrijf u gemakkelijk in via het inschrijfformulier. Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 - 638 36 38 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl.

Voor inhoudelijke vragen neemt u contact op met Hellen Dankers (Portfoliomanager) via hellen.dankers@bsl.nl.
 

Annuleringsvoorwaarden: 

Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.

Lees meer +