Over deze masterclass
Herkent u dat, dat de organisatie te star is geworden en mensen elkaar niet meer durven aan te spreken? Dat er een giftige cultuur is ontstaan en het moeilijk is om mensen te motiveren om initiatief te nemen? En dat mensen alleen maar aan zichzelf denken?
Hoe kunt u deze mensen betrekken, de vastgeroeste routines doorbreken en hen overtuigen om verandering te omarmen?
In deze inspirerende masterclass gaan we dieper in op de verschillende aspecten van cultuurverandering, welke factoren van invloed zijn op de dynamiek van een organisatie en hoe ze kunnen worden aangepakt om een positieve werkomgeving te creëren.
Deze masterclass biedt praktische inzichten, strategieën en concrete handvatten om de uitdagingen van cultuurverandering aan te gaan:
- U vult uw huidige perspectieven op cultuurverandering aan met een praktische systemische bril, zodat u kunt kiezen wanneer u uit welk vaatje wilt (en moet) tappen.
- U weet hoe organisatiecultuur werkt, hoe het ‘plakt’ en waarom u een beetje van die oude hardnekkige cultuur moet houden om er vanaf te komen.
- Effectieve communicatie: Het bevorderen van gezonde communicatie, het stellen van grenzen en het betrekken van de medisch specialisten en de organisatie om een veilige en respectvolle werkomgeving te creëren.
- Weerstand bij veranderingen: Het doorbreken van routines, het delegeren en loslaten van controle, en het omgaan met weerstand om duurzame veranderingen te bewerkstelligen.
- Het ontwikkelen van veerkracht en flexibiliteit: Het versterken van de veerkracht van medewerkers en teams, en het creëren van een flexibele mindset om met veranderingen om te gaan.
- Het geven en ontvangen van constructieve feedback: Het ontwikkelen van vaardigheden om effectieve feedback te geven, om te gaan met handelingsverlegenheid en om te navigeren tussen werkdruk en flexibiliteit.
- Eigenaarschap en identiteit van de organisatie: Het bevorderen van eigenaarschap en het creëren van een sterke identiteit van de organisatie, zowel op het niveau van de organisatie als op locatie.
Informatie
Masterclass
Datum
11 december 2023 – 12 december 2023
Locatie
Ernst Sillem Hoeve, Den Dolder
Tarief
- Standaardtarief
- € 1.999,-
- Vroegboektarief t/m 10 okt.
- € 1.799,-
- Groepstarief vanaf 3 pers.
- € 1.849,-
Sprekers
Caroline Koetsenruijter
Danny Mullenders
Annemarie Mars
Jorg Damen
Programma
Jorg is arbeids- en organisatiepsycholoog en geeft al ruim dertien jaar training en advies op het snijvlak van gedragsverandering, werk en psychologie. Jorg volgde diverse trainersopleidingen, doceerde communicatievakken op verschillende universiteiten en werkte veel binnen de zorg en welzijnssector. Daar specialiseerde hij zich in aanspreekcultuur, groepsdynamiek en leiderschap in zorg en welzijn.
Tegenwoordig werkt hij fulltime als “Dynamiek Dokter” vanuit zijn eigen bedrijf. Hij houdt zich hoofdzakelijk bezig met trainingen, teamcoaching en lezingen rondom thema’s als aanspreekcultuur, weerstand, teamontwikkeling, werkdruk, emotiemanagement en positieve psychologie. Hij wordt vaak gevraagd door teams of instellingen om “de neuzen dezelfde kant op te krijgen
Op de werkvloer heerst onrust en er is sprake van een cultuur waarin gedeelde waarden, normen, overtuigingen en sociaal wenselijk gedrag ontbreken. Dit wordt ook wel “giftig gedoe” genoemd, zoals beschreven door Caroline Koetsenruijter. Het is hoog tijd om deze cultuur aan te pakken en een positieve werkomgeving te creëren.
Caroline bespreekt in de ochtend het ontstaan van “giftig gedoe” op de werkvloer
- Wat houdt giftig gedoe in en waar komt het vandaan?
- Welke patronen zijn erin te onderkennen?
- Hoe kunnen we het voorkomen en bestrijden? Wat is het antigif dat kan zorgen voor een sociaal en psychologisch veilig werkklimaat?
Samenwerken mag schuren, zo lang je elkaar maar begrijpt
Het wonderlijke gedrag van mensen zet ons vaak op het verkeerde been. Managers die projecten er doorheen jassen zonder oog te hebben voor hun team. Medewerkers die geen eigenaarschap tonen, of de hakken in het zand zetten. Een oordeel is dan snel geveld.
Beslissingen worden vaak genomen op basis van het gedrag dat we aan de oppervlakte zien. Maar het levert zo veel meer op als we een laag dieper leren kijken. Wie slechts naar oppervlaktegedrag kijkt, laat unieke kwaliteiten en talenten van mensen ongezien en onbenut, en vergroot de kans op onbegrip en misverstanden in de samenwerking. Maar interactie tussen mensen hóéft niet negatief te schuren.
Wie psychologisch slim wordt en mensen écht leert begrijpen, creëert een plezierige werksfeer en effectieve omgang tussen collega’s. Zo zet iedereen haar of zijn kennis, karakter en talent effectief in de samenwerking in.
Op interactieve wijze gaat Danny in op de volgende thema’s:
- Welk effect uw gedrag op anderen heeft.
- Wat er achter het zichtbare gedrag van anderen schuil
- Het ontdekken van gedragspatronen.
- Zelf de regie nemen om prettiger en effectiever met elkaar om te gaan
Wij-zij denken kan in organisaties veel onheil aanrichten. Het is het patroon waarin de ene groep mensen een andere groep mensen als een belemmering bestempelt om hun doel te bereiken.
Het verwijt zal de drempel om het gesprek met de ander op te zoeken verhogen, waardoor de kans op fouten groter wordt. Die fouten dragen weer bij tot meer verwijten en dus tot nog minder bereidheid om het gesprek aan te gaan waardoor er nog meer fouten gemaakt worden, enzovoorts.
- Wat kan je doen om zo’n negatieve spiraal te doorbreken.
- Doorbreekt wij-zij denken door er zelf niet aan mee te doen, waarom dat in de praktijk van alledag zo moeilijk is?
- Ik kwam op drie menselijke behoeften die wij-zij denken in stand houden.
Wij spreken elkaar niet aan want het is bij ons niet veilig genoeg
In de meeste teams is het niet veilig genoeg JUIST omdat men elkaar niet aanspreekt! Daardoor nemen irritaties onnodig toe en de zorgkwaliteit af. Hoe zorg je ervoor dat je jouw team weer in de modus komt waarin je elkaar op constructieve wijze aanspreekt? En hoe ga je om met weerstand die hierbij kan ontstaan? Hoe zorg je ervoor dat mensen zèlf verantwoordelijkheid gaan nemen? In deze sessie leer je hoe je een klimaat van aanspreken en verbeteren kunt creëren. Het resultaat: meer werkplezier, minder werkdruk én betere kwaliteit van zorg. Respect voor individuele verschillen in het team en die inzetten als kracht
- Herkennen en doorbreken van belemmerende patronen in het team
- Praktische tools om de groep zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor de dynamiek
- Weten hoe je elkaar op een duidelijke én zorgvuldige manier feedback geeft
Voor wie?
Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Accreditatie
Specifieke accreditatie aanvragen? Neem contact op met:
hanneke.vanrooijen@bsl.nl
In deze masterclass leert u alles over:
- Huidige perspectieven op cultuurverandering
- Effectieve communicatie
- Weerstand bij veranderingen
- Het ontwikkelen van veerkracht en flexibiliteit
- Het geven en ontvangen van constructieve feedback
- Eigenaarschap en identiteit van de organisatie
Inclusief overnachting
U verblijft in hotel Ernst Sillem Hoeve gelegen in de bosrijke omgeving van de Lage Vuursche nabij Utrecht.
Inclusief Managementboek
‘Daarom doen ze dat!’ van psycholoog en bestsellerauteur Danny Mullenders
Kom ook en ontdek
verschillende aspecten van cultuurverandering, welke factoren van invloed zijn op de dynamiek van een organisatie en hoe ze kunnen worden aangepakt om een positieve werkomgeving te creëren.
Bent u klaar om
voor cultuur- en gedragsverandering?
Schrijf u snel en eenvoudig in
Tarieven
€ 1.999,- p.p. btw vrij | Standaardtarief
€ 1.799,- p.p. btw vrij | Vroegboektarief t/m 10 okt.
€ 1.849,- p.p. btw vrij | Groepstarief v.a. 3 personen
Inclusief overnachting en managementboek
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met willemijn.herfkens@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden