Wat ‘coronaproof’ nascholen bij ons betekent
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.
Over dit event
Dit event is verplaatst naar 13 april 2021. Bekijk het programma.
U wilt als teammanager dat professionals hun verantwoordelijkheid nemen en elkaar feedback geven, in plaats naar elkaar wijzen en de boel tegenwerken. Door collega’s op een goede manier te confronteren, maakt u ruimte vrij voor betere samenwerking en nieuwe ideeën.
Waarom is aanspreken dan toch zo lastig?
Wanneer kiest u voor welke confrontatiemethode? Hoe doet u dat op een goede manier? En hoe ondersteunt u uw medewerkers hetzelfde te doen zodat u een duurzame aanspreekcultuur creëert?
Deelnemer over de masterclass in september: ‘Supergoed georganiseerd, ook qua coronamaatregelen!’
Tijdens de masterclass leert u:
- Praktisch toepasbare oplossingen voor een duurzame aanspreekcultuur
- Het feedbackproces in uw team doorgronden en beïnvloeden
- Hoe u het functioneel conflict gebruikt om verandering te veroorzaken
- Confrontatietechnieken waarmee u weerstand positief ombuigt
Meld u nu aan voor de masterclass De Kracht van Confrontatie en leer het innovatief vermogen van uw organisatie te versterken.
Informatie
Masterclass
Datum
1 december 2020
Locatie
De Werelt, Lunteren
Tarief
- Standaardtarief
- € 699,-
- Groepstarief va. 3p
- € 599,-
Sprekers
Jan de Vuijst
Shirine Moerkerken
Jan Hille Noordhof
Froukje Weidema
Voor wie?
Bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, politiek, onderwijs en het bedrijfsleven.
Accreditatie
Deze masterclass is geaccrediteerd voor vijf punten door Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN) in de Algemene Scholing Cluster 1, 2 en 3.
De masterclass biedt u
- Praktisch toepasbare oplossingen voor een duurzame aanspreekcultuur
- Het feedbackproces in uw team doorgronden en beïnvloeden
- Hoe u het functioneel conflict gebruikt om verandering te veroorzaken
- Confrontatietechnieken waarmee u weerstand positief ombuigt
Studiebelasting
Het programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. Er is geen voorbereiding noodzakelijk.
Inclusief
INCLUSIEF
het boekenpakket
De kracht van confrontatie van Jan de Vuijst
enWaarom zeggen we niet wat we vinden? En wat daaraan te doen van Jan Hille Noordhof
Hoog gewaardeerd
Deze masterclass wordt beoordeeld met een 8,3!
‘Deze dag gaf mij de bemoediging om daadwerkelijk te doen wat ik soms zou willen doen, maar niet durf’
Oud-deelnemer over de masterclass
Programma
Bang niet meer aardig gevonden te worden, angst voor een slechte beoordeling, of geen zin hebben in ruzie… Slechts enkele verklaringen waarom het bijna onmogelijk is van uw mensen te vragen elkaar aan te spreken op gedrag. Maar uiteindelijk willen we wel allemaal dat onze collega’s hun afspraken nakomen en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt. Toch houden we vaak onze mond. Hoe komt dat? En nog veel belangrijker: Hoe zorg je ervoor dat we wel gaan zeggen wat we vinden?
Aan de hand van een praktisch model belicht Jan Hille Noordhof de vier aspecten die bepalen of we ons uitspreken: macht, cultuur, vaardigheden en psychologie. Hij geeft praktische tips en technieken waarmee u ook in uw organisatie kunt werken aan een veilige en open aanspreekcultuur. Want als medewerkers kunnen zeggen wat ze vinden, komen innovaties en verbeteringen sneller tot stand en wordt het werk ook nog een stuk leuker.
Iemand aanspreken of confronteren roept vaak onbewuste patronen op: patronen van harmonie willen bewaren, aardig gevonden willen worden, niet volledig durven laten zien en zeggen wat je wil.
Dialoog-expert Froukje Weidema zegt dat deze patronen ongemerkt in onze taal sluipen en dat zij ons belemmeren uit te spreken wat we precies bedoelen. Zuivere confrontatie, zonder ‘ruis’, zorgt voor onderling vertrouwen, soepele samenwerking en een openhartig werkklimaat.
Tijdens deze interactieve sessie maakt u kennis met de beginselen van ontvankelijk luisteren en suggestievrij vragen stellen.
U leert:
- horen en zien waar weerstanden en irritaties vandaan komen;
- welke rol ‘gelijk willen krijgen’ hierbij speelt;
- uw oordeel op te schorten, waardoor confrontaties zuiver zijn en de relatie behouden blijft.
Gehoord in de wandelgangen: “Gezeur en gezever met die collega’s, daar heb ik dus écht geen zin in….”
Ruis, emotioneel reageren, aannames, praten óver in plaats van mét anderen creëren vaak verstoringen in de samenwerking. Confrontatie, reflectie en feedback zorgen dat de lucht wordt geklaard en er ruimte is voor samenwerking en innovatie. Maar welke vormen van confrontatie of feedback kunt u inzetten om de communicatie en het teamresultaat te stimuleren en vooral vast te houden? En wat is psychologische veiligheid?
U wordt geconfronteerd met de ene na de andere hype: u moet ‘ondernemend’ zijn, ‘lean’ en ‘agile’, en ook nog ‘zelforganiserend’ samenwerken in ‘flexibele teams’. Maar hoe kunt u – voorbij de hypes – echt resultaat, zoals betere zorg en beter onderwijs met uw mensen bereiken?
Shirine Moerkerken zegt dat u de verschillen binnen uw organisatie moet benutten om tot werkelijk nieuwe antwoorden te komen. In deze interactieve sessie ervaart u dat conflict in dat kader productief en zelfs leuk kan zijn en leert u hoe u het functioneel conflict gebruikt om verandering te veroorzaken. Shirine helpt u bij:
- het verschil maken in de 1e minuut
- het functioneel maken van disfunctioneel conflict
- het boven tafel halen van stil conflict
- het inzetten van functioneel conflict
- het verduren van de spanning die daarbij ontstaat
Er zijn wel 50 manieren om dwars te liggen. En dus ook 50 kansen. Want onder al die vormen van weerstand liggen drijfveren die u kunt benutten om iets moois te creëren.
De vraag is hoe ú hiermee omgaat. Heeft u aandacht voor deze weerstand en drijfveren? Of houdt u vast aan de kaders, doelen en eisen die de organisatie stelt? En wat is de rol van u als manager, hoe kunt u zich bekwamen in ‘confrontatief leiderschap’?
Jan de Vuijst zegt dat we moeten leren ‘ruziemaken’ en de confrontatie aan durven gaan. Hij laat zien wat de rol van psychologische veiligheid hierbij is en hoe iedereen binnen de organisatie daaraan kan bijdragen. U leert op die manier te bouwen aan het vertrouwen van uw medewerkers en weerstand en conflicten tot iets positiefs ombuigen.
Afsluiting van de dag en laatste tips die u mee naar huis kunt nemen
Bent u klaar voor
KRACHTIG CONFRONTEREN?
Schrijf u snel en eenvoudig in.
Tarieven
€ 599,- p.p. Vroegboektarief 1e 30 personen € 699,- p.p. Standaardtarief
€ 599,- p.p. Groepstarief vanaf 3 personen
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden