Wat doet u als u iets hoort waar u het absoluut niet mee eens bent? Hoe blijft u dan geconcentreerd en geduldig luisteren? Wanneer gebruikt u welke luistertechniek? Hoe gaat u om met emoties en onbewuste vooroordelen? Hoe stimuleert u het luisteren naar elkaar?
Van aanhoren naar écht luisteren
Een leider die goed kan luisteren, neemt weerstanden weg, brengt focus aan in gesprekken en creëert een klimaat waarin mensen zich uitspreken en elkaar beter begrijpen. Zeker wanneer de spanning stijgt en emoties toenemen, is het de kunst om oprecht te blijven luisteren, begrip op te brengen voor de ander, en tegelijkertijd professioneel te blijven denken en handelen. Maar hoe doet u op een goede manier?
Tijdens deze unieke luistermasterclass krijgt u handvatten voor het goede gesprek en leert u:
- Wat goed luisteren is en hoe u uw luistervaardigheden optimaliseert
- De kunst van het ‘leeg’ luisteren en het uitstellen van uw oordeel
- Luisteren zonder u te laten gijzelen door uw emoties
- Hoe u focus aanbrengt in discussies en het luisteren in teams stimuleert
Meld u vandaag nog aan en leer hoe u door écht goed te luisteren uw mensen verbindt en de resultaten in uw team positief beïnvloedt.
Informatie
Masterclass
Datum
10 februari 2025
Locatie
Van der Valk, Utrecht
Tarief
- Groepstarief (3)
- € 549,-
- Vroegboektarief
- € 599,-
- Standaardtarief
- € 699,-
Programma
Als leidinggevende zijn er veel redenen om goed te luisteren. Want als uw medewerkers ervaren dat u hen hoort, aanvoelt en begrijpt, maakt u de verbinding die nodig is om te kunnen sturen. Het zelfvertrouwen in eigen kunnen groeit, er ontstaat ruimte om te ondernemen en bovendien blijven uw mensen graag bij u werken en vallen ze minder snel ziek uit.
Waarom lopen gesprekken dan niet altijd soepel en merkt u onvrede bij uw mensen? Heeft u toch niet goed geluisterd? Wat gaat hier mis? Maar bovenal, hoe luistert en reageert u dan wel op de juiste manier?
U leert:
- Wat luisteren in essentie is en hoe u dat doet
- Welke luistervalkuilen er zijn en hoe u uw luisteren kunt verbeteren
- Hoe u als manager luisteren wel (en niet) inzet om als team beter te presteren
Mensen luisteren selectief. Vaak horen we alleen wat past binnen onze bestaande vooronderstellingen en ons eigen perspectief. ’Leeg’ luisteren daarentegen vraagt om een volledige interesse in de ander met focus, waardering en een open houding. Dit verreist reflectie op de eigen vooronderstellingen en aannames, en de bereidheid om die los te laten. Het uitstel van uw oordeel, oplossing of advies schept vertrouwen. Maar hoe doet u dat, en wat levert het op?
Luister- en dialoog-expert Froukje Weidema laat u verschillende vormen van luisteren ervaren. U leert:
- Hoe u luistert met ‘een open blik’ en uw oordeel uitstelt
- Waar u wel en niet op moet letten bij uzelf en bij de ander
- Wanneer en hoe vraagt u door bij het luisteren?
Stel: In een lastig gesprek hoort u iets waar u het absoluut niet mee eens bent. Wat doet u? Reageert u direct? Veert u eerst mee? Blijft u oprecht luisteren? Raakt u geïrriteerd?
Wanneer de spanning in een gesprek toenemen kunt u gegijzeld worden door uw eigen emoties of die van de ander. Het is de kunst om begrip te tonen en gelijktijdig professioneel te kunnen blijven denken en handelen.
Politieonderhandelaar Heidi Nieboer heeft geleerd om onder hoogspanning, in situaties waarin het over mensenlevens gaat, te blijven luisteren én de juiste beslissingen te nemen. U leert:
- Hoe u kunt herkennen wanneer u in een gesprek wordt gegijzeld door emoties
- Wat het verschil is tussen empathie en sympathie
- De balans vinden tussen inlevingsvermogen en professionele afstand houden
Als mensen niet goed naar elkaar luisteren, zetten ze hun denken en handelen vast. In een sfeer van polarisatie, waarin mensen elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk, is er weinig ruimte voor zorgvuldige besluitvorming. Bereidheid én vermogen tot luisteren bevordert de samenwerking. Door bewust verschillen op te zoeken wordt er gezamenlijk geleerd, in plaats van gepolariseerd. Hoe houdt u die dialoog in uw team op gang?
Aan de hand van herkenbare situaties scherpt u uw luistertechnieken aan. U leert:
- Uw team te stimuleren verschillende standpunten te uiten en te onderzoeken
- Focus aan te brengen in oeverloze discussies binnen teams
- Altijd terug te keren naar de dialoog, ook als emoties hoog oplopen
Deelnemers
over de masterclass De kunst van het luisteren
Voor wie?
Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
De masterclass biedt u
- Verschillende luistermethodes en een gratis boek naar keuze
- Een praktisch ‘how-to’-programma met veel tips, handvatten en interactieve werkvormen
- Ervaring en inspirerende inzichten van dé luisterexperts van Nederland
- Do’s & don’ts bij de meest voorkomende valkuilen en oplossingen
Accreditatie
Deze masterclass is geaccrediteerd voor:
- 5 punten door ABAN (cluster 1, 2 en 3)
- 5 punten door V&V kwaliteitsregister
Specifieke accreditatie aanvragen? Neem contact op met: zwanet.vierstra@bsl.nl
Inclusief boek
Gratis bij uw inschrijving een boek naar keuze:
- Harry van de Pol: Harthorend – Luisteren voor professionals
- Froukje Weidema: Luisterboek – Een boek dat je de oren opent
- Heidi Nieboer: We komen er wel uit – Leer effectief onderhandelen van een politieonderhandelaar
Kom ook en ontdek
Hoe u door écht goed te luisteren uw mensen verbindt en de resultaten van uw team positief beïnvloedt.
Sprekers
Harry van de Pol
Heidi Nieboer
Froukje Weidema
Sandy Nijhuis
Bent u klaar om
te verbinden met krachtige luistertechnieken?
Schrijf u snel en eenvoudig in
Tarieven
€ 699,- p.p. excl. btw | Standaardtarief
€ 599,- p.p. excl. btw | Vroegboektarief 1e 30 personen
€ 549,- p.p. excl. btw | Groepstarief v.a. 3 personen
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden