Deze masterclass is volgeboekt. De volgende masterclass De psychologie van het beïnvloeden vindt plaats op 17 mei 2023. Bekijk hier het overzicht van alle Academie masterclasses en seminars.
Over dit event
In de overgang naar nieuwe organisatievormen krijgt u als manager te maken met medewerkers die vol voor de verandering gaan en medewerkers die voortdurend weerstand bieden. Tegelijkertijd merkt u dat mensen vaak nog in oude gedragingen en denkpatronen blijven hangen.
Nieuwe tijden van transformatie, nieuwe manieren van organiseren, meer doen met minder mensen vragen om ondernemerschap, eigen initiatief en anders denken over taken en verantwoordelijkheden.
Waarom is het dan toch zo lastig om ál uw mensen hierin mee te krijgen?
Vragen die regelmatig opborrelen nu veel organisaties zich in een veranderde complexe omgeving bevinden:
- Hoe kunt u het gedrag van mensen binnen uw organisatie positief beïnvloeden?
- Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers initiatief nemen en ‘eigenaarschap’ pakken?
- Hoe beïnvloedt u dat proces zonder dat zij zich daar bewust van zijn?
- Waarom reageert iemand zoals hij reageert?
- Hoe zet u motivatie in? Hoe hoog legt u de lat? Hoe krijgt u mensen wél mee?
Tijdens deze masterclass krijgt u de nieuwste psychologische inzichten op het gebied van gedragsbeïnvloeding en leert u op een andere manier naar het gedrag van uw medewerkers te kijken en er mee om te gaan.
Informatie
Datum
15 november 2022
Locatie
Carlton President Hotel, Utrecht
Tarief
- Standaardtarief
- € 699,-
- Vroegboektarief
- € 599,-
- Groepstarief va. 3p
- € 599,-
Sprekers
Jan de Vuijst
Jeroen Siebelt
Manon Ruijters
Björn Prevaas
Kjell Lutz
Voor wie?
Deze masterclass is voor bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar hellen.dankers@bsl.nl
Tijdens deze masterclass
- Leert u (onbewuste) motieven en weerstanden herkennen
- Krijgt u inzicht in uw eigen beïnvloedingsstijl
- Krijgt u technieken aangereikt waarmee u mensen uit hun vaste patronen haalt en eigenaarschap stimuleert
Accreditatie
Geaccrediteerd voor:
- 5 punten door Verpleegkundig Specialisten Register
Specifieke accreditatie aanvragen? Neem contact op met: robin.happel@bsl.nl
Studiebelasting
Het programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. Er is geen voorbereiding noodzakelijk.
Gratis bij uw inschrijving
Leiderschap in beeld van o.a. Jan de Vuijst
Topsprekers
Geven u de nieuwste psychologische inzichten op het gebied van gedragsverandering.
Deelnemers
over de masterclass De psychologie van het beïnvloeden
Programma
Hoe voelt aangeleerde hulpeloosheid? Kjell Lutz zorgt door middel van diverse interactieve oefeningen dat u de aangeboden kennis deze dag optimaal verwerkt en er in de praktijk een stap verder mee komt.
In tijden van verandering hebben veel organisaties de neiging om met een plan of een volgende stap te komen. En dan vragen managers zich af waarom er zoveel weerstand volgt. Waarom kost het zoveel moeite om mensen mee te krijgen in de verandering? Hoe kunt u invloed uitoefenen op weerstand, groepsdruk en organisatiecultuur?
Volgens Jan de Vuijst heeft dit alles te maken met een bekend fenomeen in de psychologie: percepties. Hierbij gaat het om wat u een ander ‘laat geloven’; een heel sterk beïnvloedingsmiddel. En wat mensen makkelijk geloven hangt weer af van factoren als karakter en cultuur. Of het nou gaat om een gedemotiveerde cultuur, angstcultuur of welke cultuur dan ook. Aan de hand van theorieën over o.a. spiegelneuronen en emoties laat hij zien hoe de psychologie achter het beïnvloeden werkt en hoe u zich beter kunt richten op de percepties van uw medewerkers.
De kunst is om dus de verandering op gevoelsniveau te beïnvloeden. Maar hoe doet u dat? Door middel van een oefening leert u hoe u deze beïnvloedingstechnieken toepast binnen uw eigen praktijk en hoe u op deze manier mensen wél mee kunt nemen in de verandering.
Waarom reageert iemand zoals die reageert? Hoe stimuleert u nu echt intrinsieke motivatie? En hoe zorgt u ervoor dat teams en individuen niet terugvallen in ‘oud’ gedrag? Door het gedrag van mensen te begrijpen en te veranderen is het mogelijk probleemsituaties op te lossen en gedrag te beïnvloeden. Maar dat is niet makkelijk.
Jeroen Siebelt leert u drie typen weerstanden te herkennen. U krijgt meer inzicht in uw eigen gedrag en krijgt tools aangereikt weerstanden te breken. Vervolgens leert u (onbewuste) motieven herkennen en op basis van deze inzichten de juiste strategie te kiezen om langdurige gedragsverandering te veroorzaken.
‘Ze pakt gewoon geen eigenaarschap!’ ‘Wie neemt hier nu eigenaarschap voor?’ ‘Hoe leg ik het nou goed uit, zonder dat het voelt als een verplichting?’
Hoort u dit zichzelf ook wel eens zeggen, of denken? Dikke kans. En misschien vraagt u zich dan ook af: wat is eigenaarschap eigenlijk, hoe denken mijn teamleden hier over? En bovenal: hoe zorg ik ervoor dat zij eigenaarschap pakken?
Manon Ruijters en Björn Prevaas deden onderzoek naar dit toch wat ongrijpbare fenomeen en ontwikkelden een praktisch model om meer inzicht te krijgen in het ervaren, ontwikkelen en praktisch toepasbaar maken van eigenaarschap in organisaties.
Tijdens deze interactieve sessie:
• Krijgt u inzicht in de aspecten die helpen om eigenaarschap vorm te geven
• Ervaart u welke voorwaarden nodig zijn om gevoelens van eigenaarschap te beïnvloeden
• Leert u met welke vragen u anderen kan stimuleren eigenaarschap te pakken
Managers willen vooral begrijpen hoe de ander in elkaar zit en waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Wie inzicht in anderen wil verkrijgen, zal ook bereid moeten zijn serieus in de spiegel te kijken. Pas wanneer u zelf begrijpt hoe u in elkaar steekt, en zich bewust bent van hoe u zich gedraagt, kunt u op een integere manier invloed uitoefenen op anderen.
Hiervoor is een dosis zelfreflectie en inzicht in uw eigen gedrag en dat van anderen een must. In deze sessie geeft Jan de Vuijst u die inzichten en reikt hij u praktische tools aan om mensen uit hun vaste patronen te halen.
Bent u klaar voor
De psychologie van het beïnvloeden
Schrijf u snel en eenvoudig in
Tarieven
€ 699,- p.p. Standaardtarief
€ 599,- p.p. Vroegboektarief (eerste 40 deelnemers)
€ 599,- p.p. Groepstarief vanaf 3 personen
Inschrijven editie 17 mei 2023
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden