Van Ja zeggen naar Ja doen
In de overgang naar nieuwe organisatievormen krijgt u als manager te maken met medewerkers die vol voor de verandering gaan en medewerkers die voortdurend weerstand bieden. Tegelijkertijd merkt u dat mensen vaak nog in oude gedragingen en denkpatronen blijven hangen.
Nieuwe tijden van transformatie, nieuwe manieren van organiseren, meer doen met minder mensen vragen om ondernemerschap, eigen initiatief en anders denken over taken en verantwoordelijkheden.
Waarom is het dan toch zo lastig om ál uw mensen hierin mee te krijgen?
Vragen die regelmatig opborrelen nu veel organisaties zich in een veranderde complexe omgeving bevinden:
- Hoe kunt u het gedrag van mensen binnen uw organisatie positief beïnvloeden?
- Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers initiatief nemen en ‘eigenaarschap’ pakken?
- Hoe beïnvloedt u dat proces zonder dat zij zich daar bewust van zijn?
- Waarom reageert iemand zoals hij reageert?
- Hoe zet u motivatie in? Hoe hoog legt u de lat? Hoe krijgt u mensen wél mee?
Tijdens deze masterclass krijgt u de nieuwste psychologische inzichten op het gebied van gedragsbeïnvloeding en leert u op een andere manier naar het gedrag van uw medewerkers te kijken en er mee om te gaan.
Informatie
Datum
27 mei 2025
Locatie
Van der Valk, Utrecht
Tarief
- Groepstarief (3)
- € 499,-
- Vroegboektarief
- € 599,-
- Standaardtarief
- € 699,-
Programma
Hoe voelt aangeleerde hulpeloosheid? Kjell Lutz zorgt door middel van diverse interactieve oefeningen dat u de aangeboden kennis deze dag optimaal verwerkt en er in de praktijk een stap verder mee komt.
In tijden van verandering hebben veel organisaties de neiging om met een plan of een volgende stap te komen. En dan vragen managers zich af waarom er zoveel weerstand volgt. Waarom kost het zoveel moeite om mensen mee te krijgen in de verandering? Hoe kunt u invloed uitoefenen op weerstand, groepsdruk en organisatiecultuur?
Volgens Jan de Vuijst heeft dit alles te maken met een bekend fenomeen in de psychologie: percepties. Hierbij gaat het om wat u een ander ‘laat geloven’; een heel sterk beïnvloedingsmiddel. En wat mensen makkelijk geloven hangt weer af van factoren als karakter en cultuur. Of het nou gaat om een gedemotiveerde cultuur, angstcultuur of welke cultuur dan ook. Aan de hand van theorieën over o.a. spiegelneuronen en emoties laat hij zien hoe de psychologie achter het beïnvloeden werkt en hoe u zich beter kunt richten op de percepties van uw medewerkers.
De kunst is om dus de verandering op gevoelsniveau te beïnvloeden. Maar hoe doet u dat? Door middel van een oefening leert u hoe u deze beïnvloedingstechnieken toepast binnen uw eigen praktijk en hoe u op deze manier mensen wél mee kunt nemen in de verandering.
Waarom reageert iemand zoals die reageert? Hoe stimuleert u nu echt intrinsieke motivatie? En hoe zorgt u ervoor dat teams en individuen niet terugvallen in ‘oud’ gedrag? Door het gedrag van mensen te begrijpen en te veranderen is het mogelijk probleemsituaties op te lossen en gedrag te beïnvloeden. Maar dat is niet makkelijk.
Jeroen Siebelt leert u drie typen weerstanden te herkennen. U krijgt meer inzicht in uw eigen gedrag en krijgt tools aangereikt weerstanden te breken. Vervolgens leert u (onbewuste) motieven herkennen en op basis van deze inzichten de juiste strategie te kiezen om langdurige gedragsverandering te veroorzaken.
Waarom doen mensen niet altijd wat u met ze heeft afgesproken? Legt u de lat misschien te hoog? Snappen ze niet wat de bedoeling is? Hoe legt u het goed uit, zonder dat het voelt als een bedreiging?
Als een medewerker niet in beweging komt of weerstand biedt, gaat een manager vaak uitleggen, argumenteren of onderbouwen. Volgens Genieke Hertoghs werkt dat ‘pushen’ juist averechts, en is het veel beter de medewerker te bereiken in zijn of haar onbewuste brein. En dat lukt alleen als u uw eigen ego aan de kant durft te zetten.
Tijdens deze interactieve sessie:
- leert u begrijpen hoe u zelf weerstand in de hand werkt en wat u kunt doen om dat te voorkomen én op te lossen
- oefent u gesprekstechnieken waarmee u de ander in zijn of haar onbewuste brein kunt bereiken, en daar verbinding kunt maken
- leert u praktisch toepasbare oplossingen voor gedragsverandering vanuit eigenaarschap
Managers willen vooral begrijpen hoe de ander in elkaar zit en waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Wie inzicht in anderen wil verkrijgen, zal ook bereid moeten zijn serieus in de spiegel te kijken. Pas wanneer u zelf begrijpt hoe u in elkaar steekt, en zich bewust bent van hoe u zich gedraagt, kunt u op een integere manier invloed uitoefenen op anderen.
Hiervoor is een dosis zelfreflectie en inzicht in uw eigen gedrag en dat van anderen een must. In deze sessie geeft Jan de Vuijst u die inzichten en reikt hij u praktische tools aan om mensen uit hun vaste patronen te halen.
Deelnemers
over de masterclass De psychologie van het beïnvloeden
Voor wie?
Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar hellen.dankers@bsl.nl
Tijdens deze masterclass
- Leert u (onbewuste) motieven en weerstanden herkennen
- Krijgt u inzicht in uw eigen beïnvloedingsstijl
- Krijgt u technieken aangereikt waarmee u mensen uit hun vaste patronen haalt en eigenaarschap stimuleert
Accreditatie
Deze masterclass is geaccrediteerd voor:
- 5 punten door ABAN (cluster 1, 2 en 3)
Specifieke accreditatie aanvragen? Neem contact op met: robin.happel@bsl.nl
Gratis bij uw inschrijving
Het nieuwste boek van Genieke Hertoghs ‘Don’t push me: hoe je mensen wel beweegt‘
10e editie: hoog gewaardeerd
785 managers en leidinggevenden gingen u voor bij deze masterclass. Deze masterclass wordt beoordeeld met een 8,6!
Topsprekers
Geven u de nieuwste psychologische inzichten op het gebied van gedragsverandering.
Sprekers
Jan de Vuijst
Jeroen Siebelt
Genieke Hertoghs
Kjell Lutz
Bent u klaar voor
De psychologie van het beïnvloeden
Schrijf u snel en eenvoudig in
Tarieven
€ 699,- p.p. excl. btw | Standaardtarief
€ 599,- p.p. excl. btw | Vroegboektarief (1e 30 deelnemers)
€ 499,- p.p. excl. btw | Groepstarief v.a. 3 personen
Direct inschrijven
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden