Tijdens de masterclass Innovatief denken, durven, doen werken we in 3 blokken om uw innovatiekracht te vergroten. Daarbij moeten patronen om verandering te realiseren worden doorbroken bij u zelf, uw team en uw organisatie. Op 16 mei leert u van de gebaande paden af te wijken, uit het gareel te lopen en dingen te bedenken die nooit iemand bedacht heeft. Durft u?
Blok 1: DENKEN
Hoe doet u dat eigenlijk, innoveren? U wilt een ingewikkelde en menselijk probleem op te lossen, maar weet niet hoe? Over het algemeen hebben we nauwelijks geleerd om creatief te denken. Om tot ideeën voor nieuwe producten te komen moeten we op een andere manier leren denken dan dat we gewend zijn.
- Kim Spinder zet u aan het begin van de dag aan om innovatief te denken
Blok 2: DURVEN
Creatieve ideeën worden in organisaties vaak in de kiem gesmoord, ook in de zorg. Hoe komt dat? Mensen beschouwen innovaties als een rationeel proces. Maar dan mist er een cruciaal inzicht. Elk innovatief idee ontstaat in één individueel brein. Het creatieve proces dat volgt, voelt als een onvoorspelbare emotionele reis. Het is een kwestie van durven, lef tonen.
- Joey Gonesh leert u hoe meer creatief zelfvertrouwen leidt tot een boost in uw innovatiekracht
Blok 3: DOEN
Om innovatie te vergroten vraagt dit het om mensen, patiënten en professionals als uitgangspunt te nemen. Hier niet alleen naar te luisteren, maar dat u ook bereid bent de bestaande werkwijze en bestaande bedrijfsprocessen hierop aan te passen, kortom de sociale innovatiekracht te vergroten. Dit vraagt van u dat u kunt enthousiasmeren om mee te denken en de ruimte bieden om nieuwe ideeën in te brengen en de beste ervan te realiseren..
- Met Cor Noltee gaat u innovatie met behulp van Design Thinking doen
- Met Jeff Gaspersz betekent doen het versterken van de innovatiekracht bij uw medewerkers en uw organisatie.
Op 16 mei 2023 leert u:
- Hoe een innovatieve mindset te creëren
- Hoe u de innovatiekracht van uw organisatie of team vergroot.
- Hoe u kunt innoveren met een nieuwe mindset, vaardigheden en technologieën?
- Hoe ontwikkel je echt een innovatieve zorgorganisatie?
- Hoe kunt u in een stroperige omgeving of een omgeving met weinig draagvlak toch nog werken aan innovatievermogen?
Informatie
Masterclass
Datum
16 mei 2023
Locatie
Oranjerie, Landgoed Vollenhoven , De Bilt
Tarief
- Vroegboektarief
- € 599,-
- Regulier tarief
- € 699,-
- Groepstarief (v.a. 3p)
- € 549,-
Sprekers
Cor Noltee
Prof. dr. Jeff Gaspersz
Joey Gonesh
Kim Spinder
Programma
Waar doe ik het eigenlijk voor? Waarom werkt de organisatie goede ideeën en mensen altijd tegen? Waarom volgen mensen zinloze regels? Wordt alles niet onnodig complex gemaakt?
Begin klein en schaal pas op bij enthousiasme en succes. Begin onder de radar in plaats van groot en meeslepend. Want bij dat laatste gaat iedereen op je zitten te letten.’ Toon daarbij ook lef, stelt Spinder. ‘Wil je innoveren, schuurt dat altijd. Immers, je bent de grenzen aan het opzoeken. Je kleurt buiten de lijntjes. Dat kan zeker gaan botsen en een spanningsveld opleveren.’ De kunst is om een goede balans te zoeken tussen lef tonen en niet te ver te gaan. Het raakt aan de geuzennaam van Spinder: innovatiepiraat. De regels een beetje overtreden om een stap verder te komen. Spinder: ‘Je ziet geregeld dat bedrijven een sticker van start-up op een innovatie plakken om van de vaste regels af te komen. Anders botst het met de bestaande regels.’
Kim Spinder is ervaringsdeskundige als het om innoveren in de praktijk gaat. Dat is waar innovatie vaak misgaat: u wilt het dolgraag anders aanpakken, maar u heeft ook te maken met de bestaande context. Het voelt alsof u leeft in twee werelden; aan de ene kant ziet u de wereld om u heen die verandert en waar u graag aansluiting bij vindt, en aan de andere kant zit u vast in een systeem met starre procedures en werkwijzen.
Maar hoe doet u dat? Kleine stapjes, gewoon beginnen: dat is in de praktijk vaak lastiger dan het lijkt.
Vind je jezelf niet creatief? Dan hebben we nieuws voor je. Je barst van de creativiteit en innovatiekracht. Echt! Wat je nodig hebt, is een boost van jouw creatief zelfvertrouwen. En dat kun je zelf ontwikkelen.
Innovatie gaat te vaak over ingewikkelde processen, nieuwe technologie en dikke portemonnees. Maar dan mis je een cruciaal inzicht. Elk innovatief idee ontstaat in één individueel brein. Het creatieve proces dat volgt, voelt als een onvoorspelbare emotionele reis. Met in de hoofdrol: Bert, jouw interne criticaster die schreeuwt ‘Stop er maar mee!’.
Design Thinking is een mensgerichte ontwerpaanpak waarin u anders kijkt naar de complexe uitdagingen van vandaag. Een ontwerp aanpak waarbij de mens centraal staat. Waar u u eerst verbindt met mensen, leert u uw oordeel uit te stellen, denkt u in mogelijkheden en leert u van de uitprobeersels die uw test op gebruikers. Een speelse en stapsgewijze aanpak om een huidige situatie te transformeren in een gewenste situatie.
In dit onderdeel leert u de theorie van Design Thinking. U maakt kennis met verschillende methodes om u te verbinden met mensen met als doel er achter te komen wat ze bezig of juist tegen houdt. U leert dat deze inzichten de basis vormen voor het inzetten van uw creatief vermogen waardoor u meer waarde en originaliteit in uw ideeën kunt stoppen. De lecture sluit af met een aantal praktische voorbeelden van hoe u de ideeën tot leven kunt brengen en feedback kunt verzamelen om uw prototypes (DialoogDingen) te verbeteren.
Wat zijn de kleine acties met een positief effect op het innovatievermogen van uw onderneming? Hoe past u dat toe in uw eigen team en in de organisatie? Creatief denken doe je niet om het creatief denken, maar om er innovatiekansen mee te ontdekken.
Wat leert u tijdens deze presentatie?
- Versterk als manager, professional of ondernemer uw kansgerichte, innovatie mindset en dat van uw medewerkers
- Drie wegen tot het ontdekken van innovatiekansen en het versterken van innovatievermogen
- Praktische adviezen: Wat gaat u dan morgen anders doen?
Aan het einde van de presentatie is nog tijd gereserveerd voor een ‘call to action’: Jeff zal met de deelnemers een connected thinking sessie organiseren die in 10 minuten circa 100 ideeën en acties oplevert voor het versterken van het innovatievermogen en het kwaliteitsmanagement.
Deze masterclass werd beoordeeld met een 8,1!
Wat zeggen deelnemers
over deze masterclass?
Bent u klaar voor
INNOVATIEF DENKEN, DURVEN, DOEN?
Tarieven:
- Vroegboektarief: 599,-
- Regulier tarief: 699,-
- Groepstarief (v.a. 3 pers.): 549,- p.p
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met willemijn.herfkens@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden