Over dit event
Als leidinggevende wilt u een effectief team dat zelf nadenkt, beslist en verantwoordelijkheid neemt. Een team dat vol energie samenwerkt aan het grotere geheel en elkaar durft aan te spreken op resultaten en gedrag.
Maar hoe gaat u om met weerstanden en conflicten als een team uit contact is geraakt of verwaarloosd? Hoe geeft u coachend richting en stelt u toch grenzen? Hoe stimuleert u persoonlijk leiderschap bij uw medewerkers zodat zij het beste uit zichzelf en het team halen?
U moet aan de ene kant helder zijn naar uw mensen over verwachtingen en verantwoordelijkheden en er tegelijkertijd voor zorgen dat hun intrinsieke motivatie positief wordt gestimuleerd. Maar hoe beïnvloedt u deze zogenaamde ‘onderstroom’ bij uw teamleden zodat zij zelf de beoogde resultaten behalen?
Dit vergt iets van de houding en gedrag van zowel u als uw medewerkers.
Tijdens de tweedaagse opleiding Coachen op teamenergie leert u van onze gecertificeerde coaches, in kleine setting, krachtige interventietechnieken die u helpen de groepsprocessen te verbeteren.
Door middel van theorie, praktijkvoorbeelden en rollenspellen leert u:
- Wat de valkuilen zijn van teamsamenwerking (model van Lencioni) en hoe u daar coachend mee omgaat;
- Hoe u met uw teams werkafspraken maakt en besluiten neemt;
- Met welke ‘ongemakkelijke’ interventies u gedoe binnen teams omzet in teamenergie
- Luister- en prikkeltechnieken om uw mensen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen
- Hoe uw stem en lichaamshouding invloed kunnen hebben op het groepsproces
Bekijk het programma van de tweedaagse opleiding Coachen op teamenergie en meld u vandaag nog aan! Maximaal 30 plekken beschikbaar.
Informatie
Datum
29 mei 2024 – 5 juni 2024
Locatie
Buitenplaats, Amerongen
Tarief
- Standaardtarief
- € 1499,-
- Groepstarief (2)
- € 1349,-
Sprekers
Jan de Vuijst
Elise van Doorne
Alex Boon
Voor wie?
Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar hellen.dankers@bsl.nl of vul het interesseformulier in.
Accreditatie
Geaccrediteerd voor:
- 11 punten door Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN)
- 12 punten door V&V
- 12 punten door Register zorgprofessionals
Vraag naar de mogelijkheden via: zwanet.vierstra@bsl.nl
Deze opleiding biedt u
- Coachingstechnieken op basis van empathie, drijfveren en kwetsbaarheid (Lencioni)
- Casuïstiek en rollenspellen uit de (zorg)praktijk
- Oefeningen met stemcoach
- Werken in kleine groepjes
- Actieplan mee naar huis
- Hoge mate van interactie (maximaal 30 plekken)
Interesseformulier
Wilt u weten of deze opleiding ook voor u geschikt is? Neem dan contact op met Hellen Dankers via: hellendankers@bsl.nl of vul het interesseformulier in. Wij nemen het programma graag met u door.
TIP!
Deelname is inclusief het boek Professioneel beïnvloeden van gedrag van Jan de Vuijst t.w.v. €69,75
Hoog gewaardeerd programma
Deze tweedaagse opleiding heeft een aanbeveling van 100% door oud-deelnemers, wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,6 en vindt al voor de 16de keer plaats.
Deelnemers
over de tweedaagse opleiding Coachen op teamenergie
Programma
Het oefenen van praktijkvoorbeelden staat in deze opleiding centraal. Daarnaast krijgt u theorie, vaardigheden en technieken aangereikt die u helpen om te gaan met de belangrijkste valkuilen uit de praktijk.
Rode draad: Hoe beïnvloedt u het gedrag van uw teamleden zodat zij vol energie de resultaten behalen
Hoe bouwt u aan een team dat verantwoordelijkheid pakt en besluiten durft te nemen? Waar lopen teams in de praktijk in fases tegenaan? Moet iedere teamleider coach worden? Wat zijn pseudoteams en welke instrumenten helpen u om te gaan met onderliggende weerstanden?
Ter illustratie: U als coach geeft meer ruimte, en dacht dat dat ook was wat de werkvloer had gevraagd, maar de hakken gaan meteen in het zand. Hoe kan dat? En hoe krijgt u uw medewerkers zo ver dat ze wél ‘eigenaarschap’ pakken?
Hoe ontwikkelt u een team dat zelforganiserend en resultaatgericht samenwerkt? Welke kaders moeten er zijn om het team optimaal te laten functioneren? Wie stelt de kaders en hoe? ‘Wie is verantwoordelijk voor de begroting? Hoe vaak vergaderen we? Hoe richten we werkoverleggen in? Wat als iemand niet goed functioneert?’
Ter illustratie: Een medewerker valt uit en u hebt met uw team afgesproken dat zij zelf de zondag mogen inroosteren. Hoe begeleidt u het proces als niemand zich aanbiedt?
Als manager nam u altijd de beslissingen. Sinds uw team meer zelforganiserend werkt, nemen uw medewerkers zelf de meeste beslissingen. Uw rol is meer op afstand, u bent teamcoach of u stelt een coach aan. Wat betekent dit voor uw taken en rol in de praktijk? Hoe geeft u richting en stelt u grenzen? Hoe laat u het team zelf sturen? Wat moet u vasthouden en wat moet u loslaten?
Ter illustratie: Uw team mag € 10.000,- minder uit te geven dit jaar. Hoe kunt u eraan bijdragen dat uw team het budget opstelt, bewaakt, de besparingen realiseert en daar ook achter staat?
Zorgmedewerkers kiezen bewust voor dit vak. Maar soms zijn ze inspiratie kwijt, moe of teleurgesteld. Dan helpt het om op zoek te gaan naar waarom je dit werk doet. Hoe kunt u hierbij de juiste vragen stellen en inspiratie ophalen bij uw mensen?
Ter illustratie: u heeft het verhaal van de verandering oprecht en geduldig nu al drie keer uitgelegd, maar de boodschap lijkt maar niet binnen te komen op de werkvloer, in uw team. Kennelijk werkt het zo niet, maar hoe dan wel?
Vandaag gaat u nog meer oefenen en leert u in kleine groepen coachende technieken die u helpen leiding te geven aan samenwerkende teams.
Uw medewerkers moeten zélf de juiste keuzes maken, niet u. U weet trucjes werken niet, maar hoe prikkelt u uw mensen om zelf na te denken, te beslissen en verantwoordelijkheid te nemen. Dus moet u weten wat u belangrijk vindt en dit benoemen en bevragen.
Oefenvoorbeeld: Hoe kunt u intrinsieke motivatie beïnvloeden op basis van onderscheidende vragen? Hoe helpt feedback uw medewerkers hun eigen keuzes te maken? Wanneer staat u fouten toe en wanneer grijpt u in?
U maakt een afspraak, en krijgt als antwoord ‘ja’, maar u voelt ‘nee’. Wat gebeurt hier? Hoe zit het met uw zelfreflectie? Wat vindt ù belangrijk? Wat zijn ùw drijfveren?
Rollenspel voorbeeld: Uw teamleden hebben een project uitgevoerd op een manier die in uw ogen niet handig is. Wat doet u? En wat gaat u anders doen zodat het team het anders gaat doen?
Krachtig persoonlijk leiderschap vraagt dat iemand bewust de leiding neemt over het inzetten van zijn of haar kwaliteiten, ze inzet wanneer dit effectief is en ze achter houdt wanneer ze niet bijdragen aan het realiseren van de doelen.
Oefenvoorbeeld: Hoe krijgt u uw medewerkers uit de reactieve modus? Hoe kunt u medewerkers overtuigen hun eigen kwaliteiten optimaal te benutten?
We houden als mens niet van conflicten. We gaan gedoe uit de weg, want we zien conflicten over het algemeen als iets negatiefs. Toch zijn constructieve conflicten binnen teams belangrijk voor een goede samenwerking.
Rollenspel voorbeeld: Ongelijkwaardigheid in een team kan tot scheve gezichten leiden. Wat als er bijvoorbeeld taken blijven liggen in het team omdat iedereen werk doorschuift naar de ‘specialist’? Hoe kunt u dan de geleerde technieken van het ‘empatisch coachen’ inzetten om conflicten om te buigen tot iets positiefs?
Wilt u weten
hoe u richting geeft en grenzen stelt?
Schrijf u snel en eenvoudig in
Tarief
€ 1.399,- p.p. excl. btw | Vroegboektarief
€ 1.499,- p.p. excl. btw | Standaardtarief
€ 1.349,- p.p. excl. btw | Groepstarief v.a. 2 personen
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl of vul het interesseformulier in.
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden