Hoe maak je uitvoerbare plannen voor complexe vraagstukken of abstracte uitdagingen die ook nog aansluiten op de behoefte van de doelgroep? Trainer Cor Noltee laat in de masterclass Innovatief denken zien hoe design thinking helpt om tot concrete vragen en verfrissende ideeën te komen.
Hij was goed in creatieve ideeën verzinnen, maar na een jarenlange carrière in de reclamewereld merkte Cor Noltee dat hij meer wilde. ‘Ik had vaak vragen over de uitgangspunten van de briefing. Ook ontdekte ik dat de beste oplossingen vaak stap voor stap ontstaan, nadat je verschillende ideeën hebt getest en verfijnd.’ ‘Zo kwam Design Thinking in 2013 op zijn pad. ‘Inmiddels geef ik er les over aan ontwerpers op de Hogeschool voor de Kunsten, begeleid ik organisaties bij veelomvattende trajecten en geef ik trainingen en workshops.’
Voorproefje
Vaak staan organisaties voor ambitieuze, maar vage uitdagingen. ‘Bijvoorbeeld eenzame, alleenstaande ouderen helpen. Dat klinkt mooi, maar wat is het uitgangspunt? En hoe ga je testen of jouw oplossing ook is waar die oudere behoefte aan heeft?’ In de Masterclass legt Noltee uit hoe design thinking werkt, hoe de techniek is toe te passen en wat deze techniek zoal kan opleveren (spoiler: heel veel goede ideeën!). Voor de Academie geeft hij een voorproefje:
Zou het niet fantastisch zijn?
‘Deze droom samen invullen is een mooie eerste stap om in mogelijkheden te denken, te dromen van de gewenste situatie en elkaar te leren kennen.’
Hang een drone op
‘Bekijk vervolgens hoe de huidige situatie eruitziet. Voorkom oordelen, meningen en aannames. Welke mensen spelen een rol? Welke diensten neemt de doelgroep, de eenzame oudere, nu af? Hoe ziet het ‘systeem’ eenzaamheid bij ouderen eruit?’
Speel met lego
‘Om het denkproces letterlijk vorm te geven, is het handig om niet met woorden, maar met beelden te werken. Of met Lego. Zo kun je de huidige situatie inzichtelijk maken en op een speelse manier kijken wat de huidige situatie nodig heeft.’
Sherlock Holmes inzetten
‘Voordat je het idee omzet naar een oplossing, wil je weten of het ook gaat werken. Daarvoor moet je bewijsmateriaal verzamelen. Je kunt daarvoor vragen stellen of kijken naar iemands gedrag. Je kunt ook zelf ervaringen opdoen. Zet een sterke bril op, loop met een rollator en leg je smartphone eens een week weg. Wat mis je? Wat heb je nodig? Tot slot kun je leren van anderen: van pilots en proeftuinen tot wetenschappelijk onderzoek.’
Het beste idee van Nederland
‘De kans is groot dat er zo verschillende ideeën naar boven komen. Met het team ga je vervolgens kijken welk ideeën kansrijk zijn en hoe ze beter kunnen, wie er kennis heeft om het uit te voeren én zin in heeft. Daaruit selecteer je uiteindelijk één of twee plannen.’
Proef op de som
‘Om te weten of het gekozen plan ook écht werkt, test je het eerst in de praktijk en verzamel je feedback van de doelgroep. Wat heeft gewerkt en waar hebben zij nog behoefte aan? Zo bouw je stap voor stap, met je team én de doelgroep, aan een geslaagde oplossing waar iedereen energie van krijgt!’
Tekst: Naomi van Esschoten voor De Academie
Masterclass
Benieuwd naar hoe u met uw team aan de slag kan met deze methode, nieuwe ideeën kunt opdoen of kansrijke plannen kunt uitproberen? U ontdekt het allemaal tijdens de Masterclass Innovatief denken op 20 mei 2022.
Nieuws en achtergronden
‘Je moet mensen niet overtuigen, je moet ze ráken’
Hoe nodig je medewerkers uit voor een veranderproces? Niet met ingewikkelde plannen vol cijfers en grafieken, maar door mensgericht leiderschap, zegt innovatiestrateeg Jempi …
‘Veel managers zijn én niet duidelijk én niet warm genoeg’
Leidinggevenden kunnen méér bereiken met minder, zegt coachend leidinggeven expert Nadia van der Vlies. De sleutel tot coachend leiderschap is het geloof dat medewerkers …