Hoe versterk je teams en organisaties als de menselijke interactie voor een groot deel wegvalt, en persoonlijk contact schaars wordt? Jitske Kramer, corporate antropoloog en veelgevraagd spreker voor De Academie, geeft een paar praktische tips.
1. Maak het digitale contact menselijk
‘Veel thuiswerkers zijn noodgedwongen alleen nog maar bezig met hun eigen project, ze weten niet meer wat er gebeurt in de rest van het team en de organisatie. Ik zou het digitale contact menselijk maken, zodat medewerkers tijdens bijvoorbeeld een zoom-vergadering echt aandacht kunnen hebben voor elkaar. Dat betekent in de eerste plaats: een goede thuiswerkplek, en geen afleiding van mailtjes, kinderen en telefoon. En daarnaast niet alleen ruimte voor het zakelijke maar ook voor het persoonlijke. Mensen moeten niet alleen informatie kunnen delen, maar ook hun emoties en gevoelens.’
2. Organiseer ontmoetingen op afstand
‘De managementteams van grote multinationals ontmoeten elkaar vaak maar één keer per jaar. Dan gaan ze vergaderen met een heel strakke agenda, maar ze ruimen ook veel tijd in voor museumbezoek, samen eten, naar een sportwedstrijd, enzovoorts. Dat soort ontmoetingen kan iedere organisatie natuurlijk voor elkaar krijgen, ook als je een beetje afstand houdt. Om samen te werken hebben mensen dat directe contact gewoon nodig. Ze moeten hun verhalen kunnen delen, en de emoties die daarbij horen, al is het maar één keer in de zoveel tijd. Ik zou als manager initiatieven ontplooien waardoor je elkaar toch geregeld ontmoet als team of als organisatie. Dat kan overal, ook gewoon in de buitenlucht.’
3. Koester de positieve veranderingen
‘Deze crisis brengt ons ook mooie dingen. Onderwijs blijkt heel goed op afstand te kunnen, in ieder geval voor een deel; de zorg functioneert prima als je tal van knellende regels en procedures opzij schuift; veel mensen vinden het erg prettig dat ze niet meer elke dag in de file staan en zouden graag blijven thuiswerken. Ook als er straks een vaccin komt, moeten we dat niet weggooien alsof er niets is gebeurd.’
4. Stel een veranderteam samen
‘In een crisis wordt alles vloeibaar, dus dit is hét moment voor managers om echte veranderingen in hun organisatie in gang te zetten. Ik zou iedere grote organisatie daarom aanraden om zo snel mogelijk een team samen te stellen dat inventariseert wat er is geleerd in de afgelopen periode: wat ging er goed en wat niet, welke acties zijn er nodig? Want mensen zijn kort van geheugen. Voor je het weet zijn we alle lessen van de afgelopen tijd alweer vergeten.’
Tekst: Johan Faber voor de Academie
Masterclass
Jitske Kramer is corporate antropoloog en reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Ze is altijd op zoek naar manieren om sterke tribes te bouwen en onderlinge relaties te verstevigen. Op 28 oktober zal zij een unieke masterclass speciaal voor de Academie verzorgen, met als onderwerp Sterke teams in onrustige tijden.
Meer nieuws en achtergronden
‘Je moet mensen niet overtuigen, je moet ze ráken’
Hoe nodig je medewerkers uit voor een veranderproces? Niet met ingewikkelde plannen vol cijfers en grafieken, maar door mensgericht leiderschap, zegt innovatiestrateeg Jempi …
‘Veel managers zijn én niet duidelijk én niet warm genoeg’
Leidinggevenden kunnen méér bereiken met minder, zegt coachend leidinggeven expert Nadia van der Vlies. De sleutel tot coachend leiderschap is het geloof dat medewerkers …