• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
De Academie
  • Events
  • Artikelen
  • Sprekers
  • Contact
  • Nieuwsbrief
4 december 2025, Utrecht

Masterclass Meesterlijk aanspreken

Mét de kracht van confrontatie
OverzichtProgrammaSprekersPraktischDirect inschrijven

We weten allemaal dat elkaar aanspreken niet leuk is, maar wel veel oplevert. Als u mensen duidelijk laat weten waar ze aan toe zijn en ervoor zorgt dat feedback veilig voelt, helpt ze dat plezierig en beter samen te werken, melden ze zich minder vaak ziek en komt er ruimte vrij voor nieuwe ideeën.

Duidelijkheid biedt veiligheid

We gaan een confrontatie liever uit de weg, maar soms is het bittere noodzaak om een ander respectvol te confronteren met kritiek of pijnlijke keuzes. Hoe doet u dat op een goede en constructieve manier? Wanneer kiest u voor welke techniek? En hoe stimuleert u dat uw medewerkers elkaar aanspreken, voordat een dreigend conflict escaleert of een eigen leven gaat leiden?

Tijdens de masterclass leert u:

  • Hoe u een veilige omgeving biedt waar mensen elkaar wel aanspreken
  • Met welke vormen van feedback u het teamresultaat stimuleert
  • Houding en gedrag bespreekbaar maken mét behoud van de relatie
  • Confrontatietechnieken waarmee u weerstand positief ombuigt

Meld u nu aan voor de masterclass Meesterlijk aanspreken en ontdek hoe u confrontatietechnieken effectief inzet en samenwerking en innovatie bevordert.

Direct aanmelden

Informatie

Masterclass

Datum

4 december 2025

Locatie

Carlton President, Utrecht

Tarief

Groepstarief (v.a. 3)
€ 549,-
Vroegboektarief
€ 599,-
Standaardtarief
€ 699,-
Excl. btw
Deel met collega

Programma

Donderdag 4 december 2025
9.00
Registratie en ontvangst met koffie en thee
9.30
Interactieve opening met dagvoorzitter Kjell Lutz en Jan de Vuijst
10.10
Psychologische veiligheid als fundament voor een goedwerkende aanspreekcultuur
door Joriene Beks, auteur en expert in het creëren van psychologische veiligheid

Bang niet meer aardig gevonden te worden, angst voor een slechte beoordeling… Geen zin in ruzie… Levert toch niks op… 
Slechts enkele verklaringen waarom het bijna onmogelijk is van uw mensen te vragen elkaar aan te spreken op gedrag. Maar uiteindelijk willen we wel allemaal dat onze collega’s hun afspraken nakomen en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt. Toch houden we vaak onze mond en praten we liever over dan met anderen. Hoe komt dat?

Als we ons onveilig voelen, verzinnen we redenen waarom we iets niet zeggen, terwijl we dat eigenlijk wel hadden moeten doen voor een beter teamresultaat. Maar als er wél psychologische veiligheid is in een team, dan voelt iedereen zich vrij en veilig om vragen te stellen, zich uit te spreken, anderen aan te spreken, om meningen en fouten te delen en ongevraagd nieuwe ideeën aan te dragen. Wat vergt dat van een organisatie, van een team en bovenal van u als leider?

Aan de hand van de vijf kenmerken van psychologische veiligheid laat Joriene Beks zien hoe u kunt bouwen aan een open en veilige werkomgeving waarin mensen bereid zijn elkaar aan te spreken zonder zich zorgen te hoeven maken over de reacties. U leert met welke aanpak en interventies u psychologische veiligheid werkend krijgt in de praktijk en zo creativiteit en autonomie binnen uw team stimuleert.

Lees meerSluiten
11.10
Ochtendbreak
11.35
Effectief invloed uitoefenen op het feedbackproces binnen teams
door Jan de Vuijst, hoogleraar leiderschap TIAS, bestuursadviseur en auteur van het boek ‘De kracht van confrontatie’

Gehoord in de wandelgangen: “Gezeur en gezever met die collega’s, daar heb ik dus écht geen zin in….”

Ruis, emotioneel reageren, aannames, praten óver in plaats van mét anderen creëren vaak verstoringen in de samenwerking. Confrontatie, reflectie en feedback zorgen dat de lucht wordt geklaard en er ruimte is voor samenwerking en innovatie. Maar welke vormen van confrontatie of feedback kunt u inzetten om de communicatie en het teamresultaat te stimuleren en vooral vast te houden? En wat is psychologische veiligheid?

Lees meerSluiten
12.50
Lunchbreak
13.50
Confronteren mét behoud van de relatie, hoe doe je dat?
door Froukje Weidema, ethicus, dialoog-expert en trainer

Iemand aanspreken of confronteren roept vaak onbewuste patronen op: patronen van harmonie willen bewaren, aardig gevonden willen worden, niet volledig durven laten zien en zeggen wat je wil.

Dialoog-expert Froukje Weidema zegt dat deze patronen ongemerkt in onze taal sluipen en dat zij ons belemmeren uit te spreken wat we precies bedoelen. Zuivere confrontatie, zonder ‘ruis’, zorgt voor onderling vertrouwen, soepele samenwerking en een openhartig werkklimaat.

Tijdens deze interactieve sessie maakt u kennis met de beginselen van ontvankelijk luisteren en suggestievrij vragen stellen.

U leert:

  • horen en zien waar weerstanden en irritaties vandaan komen;
  • welke rol ‘gelijk willen krijgen’ hierbij speelt;
  • uw oordeel op te schorten, waardoor confrontaties zuiver zijn en de relatie behouden blijft.
Lees meerSluiten
15.10
Middagbreak
15.30
Weerstand ombuigen met confrontatietechnieken
door Jan de Vuijst, hoogleraar leiderschap TIAS en bestuursadviseur

Er zijn wel 50 manieren om dwars te liggen. En dus ook 50 kansen. Want onder al die vormen van weerstand liggen drijfveren die u kunt benutten om iets moois te creëren.

De vraag is hoe ú hiermee omgaat. Heeft u aandacht voor deze weerstand en drijfveren? Of houdt u vast aan de kaders, doelen en eisen die de organisatie stelt? En wat is de rol van u als manager, hoe kunt u zich bekwamen in ‘confrontatief leiderschap’?

Jan de Vuijst zegt dat we moeten leren ‘ruziemaken’ en de confrontatie aan durven gaan. Hij laat zien wat de rol van psychologische veiligheid hierbij is en hoe iedereen binnen de organisatie daaraan kan bijdragen. U leert op die manier te bouwen aan het vertrouwen van uw medewerkers en weerstand en conflicten tot iets positiefs ombuigen.

Lees meerSluiten
16.20
Afsluiting: Welke stap gaat u morgen zetten om het daadwerkelijk anders te gaan doen?
O.l.v. dagvoorzitter Kjell Lutz

Afsluiting van de dag en laatste tips die u mee naar huis kunt nemen

Lees meerSluiten
16.30
Afsluiting en aansluitend napraat- en netwerkborrel

Deelnemers
over de masterclass De kracht van confrontatie

‘Concrete handvatten en inzichten gekregen die direct toepasbaar zijn in de praktijk‘
‘Energiek, humor, handvatten gekregen, afwisselend programma, goed verzorgd’
‘De sprekers waren boeiend en duidelijk, daarnaast was de afwisseling met oefeningen leuk’
‘De aandacht verslapte geen moment!’
‘Eye-opening. Duidelijke informatie, voldoende diepgang en referenties naar boeken/artikelen.’
‘Jan de Vuijst vond ik een zeer begaafd spreker, zeldzaam goed’
‘De combinatie van humor en wetenschap. Luchtig worden serieuze zaken aangekaart, maar dan wel met een wetenschappelijke onderbouwing. En fijn dat het direct toepasbaar is.’

Voor wie?

Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.

Accreditatie

Specifieke accreditatie aanvragen? Neem contact op met: hanneke.vanrooijen@bsl.nl

De masterclass biedt u

  • Praktisch toepasbare oplossingen voor een vrijmoedige aanspreekcultuur
  • Inzichten om de feedbackcirkel in uw team te doorgronden en beïnvloeden
  • Tips hoe u een confrontatie functioneel maakt en zo verandering veroorzaakt
  • Do’s & don’ts om op de juiste manier een confrontatie aan te gaan

Schrijf nu in


Heeft u ook:

  • Teams die van alles van elkaar vinden, maar elkaar niet aanspreken
  • Vaak het gevoel dat uw medewerkers feedback persoonlijk opvatten?
  • Moeite met een confrontatie, omdat u escalatie wilt voorkomen?

Meld u dan vandaag nog aan!

Inclusief

Het boek
De kracht van confrontatie van Jan de Vuijst  

18e editie: hoog gewaardeerd

1411 managers en leidinggevenden gingen u voor bij deze masterclass. Deze masterclass wordt beoordeeld met een 8,4!

‘Deze dag gaf mij de bemoediging om daadwerkelijk te doen wat ik soms zou willen doen, maar niet durf.’ Oud-deelnemer over de masterclass

Sprekers

Sluiten

Jan de Vuijst

Hoogleraar leiderschap, TIAS
Prof. dr. Jan de Vuijst is bestuursadviseur, gecertificeerd executive coach en parttime hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg.
Meer over Jan

Froukje Weidema

Ethicus, dialoog-expert en trainer
Froukje Weidema is gepromoveerd ethicus en van daaruit gespecialiseerd in de dialoog. Ze werkt landelijk vanuit haar bedrijf RetourPeilen, School voor Dialoog Nederland als gerenommeerd trainer in dialoogvaardigheden (o.a. excellent luisteren, suggestievrij vragen stellen) en geeft trainingen en advies op het gebied van dialoogvaardigheden, ethiek en moreel beraad.
Meer over Froukje

Joriene Beks

Expert in het creëren van psychologische veiligheid
Joriene Beks is expert in het creëren van psychologische veiligheid. Als coach, adviseur en spreker helpt zij organisaties op een duurzame manier een continu lerende aanspreekcultuur te ontwikkelen.
Meer over Joriene

Kjell Lutz

Dagvoorzitter
Kjell Lutz heeft organisatiepsychologie in Utrecht gestudeerd waarbij hij zich heeft gespecialiseerd in kennisoverdracht. Hij heeft vele soorten doelgroepen getraind: van advocaten tot food producenten, van accountants tot politiemedewerkers en van HR consultants tot gemeente ambtenaren.
Meer over Kjell

Bent u klaar voor

Effectieve confrontatietechnieken?

Schrijf u snel en eenvoudig in

Direct Inschrijven

Locatie

Carlton President
Floraweg 25
3542 DX Utrecht

Routebeschrijving

Tarieven

€ 699,- p.p. excl. btw | Standaardtarief
€ 599,- p.p. excl. btw | Vroegboektarief (1e 30 deelnemers)
€ 549,- p.p. excl. btw | Groepstarief v.a. 3 personen

Ja, ik meld mij aan.

Vragen?

Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl

Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl

Bekijk onze annuleringsvoorwaarden

De academie
Staat voor kwaliteit

Wij zijn dan ook erkend door Cedeo, onafhankelijke keuringsinstantie voor human resources.
partner-image

Footer

Partners

  • Zorgvisie
  • Skipr

Volg ons

  • LinkedIn    LinkedIn    LinkedIn    LinkedIn 

Contact

  • Klantenservice
  • Maatwerk
  • Tip een spreker

Privacy

  • Beheer cookievoorkeuren

Blijf op de hoogte

  • Schrijf u gratis in en ga iedere eerste maandag van de maand geïnspireerd aan de slag!

  • Bij aanmelding voor de nieuwsbrief gaat u akkoord met onze Algemene Voorwaarden.
  • This field is hidden when viewing the form
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

© BSL Media & Learning, onderdeel van Springer Nature. Auteursrecht voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van
toepassing: Disclaimer, Privacy statement en Algemene Voorwaarden.

Wilt u als manager het verschil maken? Laat u inspireren door de artikelen en interviews van de Academie. Elke eerste maandag van de maand gratis in uw mailbox.

Meld u aan

×