Wat ‘coronaproof’ nascholen bij ons betekent
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.
Over dit event
Als manager nam u altijd de beslissingen… In een zelforganisatie doen medewerkers dat zelf. Uw rol is er een op afstand, u bent coach of u stelt een coach aan. Wat betekent dit voor uw taken en rol in de praktijk? Hoe geeft u richting en stelt u grenzen? Wat houdt u vast en wat laat u los?
Voorheen stuurde u op:
> kosten
> afspraken
> en protocollen
Nu moet u er voor zorgen dat uw teamleden:
✔ zelf nadenken
✔ beslissen
✔ en verantwoordelijkheid nemen
Paradoxaal genoeg vraagt zelforganisatie juist om meer ‘sturing’ dan voorheen
U moet uw medewerkers de weg wijzen in belangrijke thema’s zoals kwaliteit, eigen regie en vakmanschap en ervoor zorgen dat hun intrinsieke motivatie positief wordt gestimuleerd. Maar hoe beïnvloedt u deze zogenaamde ‘onderstroom’ bij uw teamleden zodat zij zelf de beoogde resultaten behalen? Dit vergt iets van de houding en gedrag van zowel u als uw medewerkers.
Tijdens de tweedaagse opleiding Coachen in de Zelforganisatie krijgt u van onze gecertificeerde coaches, in kleine setting, een gedegen voorbereiding op deze managementrol.
Door middel van theorie, praktijkvoorbeelden en rollenspellen leert u:
- Wat de valkuilen zijn van zelforganiserende teams en wat uw plek als coach daarin is;
- Hoe u met uw teams werkafspraken maakt en besluiten neemt;
- Met welke onderscheidende vragen u intrinsieke motivatie kunt beïnvloeden;
- Hoe u voor psychologische veiligheid zorgt;
- Hoe u de balans vindt tussen ruimte geven en kaders formuleren.
Bekijk het programma van de tweedaagse opleiding Coachen in de Zelforganisatie en meld u vandaag nog aan!
Informatie
Datum
1 oktober 2022 – 8 oktober 2020
Locatie
Buitenplaats Amerongen
Tarief
- Tarief
- € 1399,-
Sprekers
Jan de Vuijst
Elise van Doorne
Alex Boon
Voor wie?
Deze tweedaagse opleiding is voor bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar hellen.dankers@bsl.nl of vul het interesseformulier in.
Deze opleiding biedt u
- Coachingstechnieken op basis van empathie
- Casuïstiek en rollenspellen uit de (zorg)praktijk
- Oefeningen met stemcoach
- Werken in kleine groepjes
- Actieplan mee naar huis
Studiebelasting
Het programma staat gelijk aan 12 uur studiebelasting. Er is geen voorbereiding noodzakelijk.
TIP!
Deelname is inclusief het boek Professioneel Adviseren van Jan de Vuijst t.w.v. 62,85
Hoog gewaardeerd programma
Deze tweedaagse opleiding heeft een aanbeveling van 100% door oud-deelnemers, wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,6 en vindt al voor de 9de keer plaats.
Programma
Het oefenen van praktijkvoorbeelden staat in deze opleiding centraal. Daarnaast krijgt u theorie, vaardigheden en technieken aangereikt die u helpen om te gaan met de belangrijkste valkuilen uit de praktijk.
Rode draad: Hoe beïnvloedt u het gedrag van uw teamleden zodat zij de resultaten behalen
In welke mate zijn uw teams zelforganiserend? Waar lopen teams in de praktijk in fases tegenaan? Moet iedere teamleider coach worden? Wat zijn pseudoteams en welke instrumenten helpen u om te gaan met onderliggende weerstanden?
Ter illustratie: U als coach geeft meer ruimte, en dacht dat dat ook was wat de werkvloer had gevraagd, maar de hakken gaan meteen in het zand. Hoe kan dat? En hoe krijgt u uw medewerkers zo ver dat ze wíllen ‘zelforganiseren’?
Hoe ontwikkelt u een zelforganiserend team? Welke kaders moeten er zijn om het team optimaal te laten functioneren? Wie stelt de kaders en hoe? ‘Hebben we een begroting nodig? Hoe vaak vergaderen we? Hoe richten we werkoverleggen in? Wat als iemand niet goed functioneert?’
Ter illustratie: Een medewerker valt uit en uw team moet zelf de zondag inroosteren. Hoe begeleidt u het proces als niemand zich aanbiedt?
Als manager nam u altijd de beslissingen. In een zelforganisatie doen medewerkers dat zelf. Uw rol wordt er een op afstand en u wordt coach of u stelt een coach aan. Wat betekent dit voor uw taken en rol in de praktijk? Hoe geeft u richting en stelt u grenzen? Hoe laat u het team zelf sturen? Wat moet u vasthouden en wat moet u loslaten?
Ter illustratie: Uw team mag € 10.000,- minder uit te geven dit jaar. Hoe kunt u eraan bijdragen dat uw team het budget opstelt, bewaakt en de besparingen realiseert?
Veel medewerkers kiezen bewust voor hun vak. Maar soms zijn ze inspiratie kwijt, moe of teleurgesteld. Dan helpt het om op zoek te gaan naar waarom je dit werk doet. Hoe kunt u hierbij de juiste vragen stellen en inspiratie ophalen bij uw mensen?
Ter illustratie: u heeft het verhaal van de verandering oprecht en geduldig nu al drie keer uitgelegd, maar de boodschap lijkt maar niet binnen te komen op de werkvloer, in uw team. Kennelijk werkt het zo niet, maar hoe dan wel?
Vandaag gaat u nog meer oefenen en leert u in kleine groepen coachende technieken die u helpen leiding te geven aan zelforganiserende teams.
In een carrousel oefent u essentiële vragen en gedragingen die helpen bij ‘empathisch coachen’.
Uw medewerkers moeten zélf de juiste keuzes maken. Het gaat niet om hoe u dat doet, want trucjes werken niet. U moet wel weten wat u belangrijk vindt en dit benoemen en bevragen.
Rollenspel voorbeeld: Hoe kunt u intrinsieke motivatie beïnvloeden op basis van onderscheidende vragen? Hoe helpt feedback uw medewerkers hun eigen keuzes te maken? Wanneer staat u fouten toe en wanneer grijpt u in?
Hoe zit het met uw eigen onderstroom?
U maakt een afspraak, en krijgt als antwoord ‘ja’, maar u voelt ‘nee’. Wat gebeurt hier? Hoe zit het met uw zelfreflectie? Wat vindt ù belangrijk? Wat zijn ùw drijfveren?
Rollenspel voorbeeld: Uw teamleden hebben een project uitgevoerd op een manier die in uw ogen niet handig is. Wat doet u? En wat gaat u anders doen zodat het team het anders gaat doen?
Hoe stimuleert u persoonlijk leiderschap bij uw medewerkers?
Krachtig persoonlijk leiderschap vraagt dat iemand bewust de leiding neemt over het inzetten van zijn of haar kwaliteiten, ze inzet wanneer dit effectief is en ze achter houdt wanneer ze niet bijdragen aan het realiseren van de doelen.
Rollenspel voorbeeld: Hoe krijgt u uw medewerkers uit de reactieve modus? Hoe kunt u medewerkers overtuigen hun eigen kwaliteiten optimaal te benutten?
Wilt u weten
hoe u leidinggeeft aan zelforganiserende teams?
Schrijf u snel en eenvoudig in
Direct Inschrijven
Wat zeggen oud-deelnemers?
“Aha momenten”
“Het gevoel dat alles hiermee op z’n plek valt””Praktijk gericht, veel persoonlijke aandacht”
“Inspiratie, duidelijk no-nonsense en toepasbaar” “Concrete plannen om morgen mee te starten in sturing en juist niet sturen van teams”
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl of vul het interesseformulier in.
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden