• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
De Academie
  • Events
  • Sprekers
  • Actueel
  • Contact
13 april 2021, Houten

Masterclass De Kracht van Confrontatie

Smeerolie voor soepele samenwerking
OverzichtProgrammaSprekersPraktischDirect inschrijven

Wat ‘coronaproof’ nascholen bij ons betekent
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.

Over dit event

U wilt als teammanager dat professionals hun verantwoordelijkheid nemen en elkaar feedback geven, in plaats naar elkaar wijzen en de boel tegenwerken. Door collega’s op een goede manier te confronteren, maakt u ruimte vrij voor betere samenwerking en nieuwe ideeën.

Waarom is aanspreken dan toch zo lastig?
Wanneer kiest u voor welke confrontatiemethode? Hoe doet u dat op een goede manier? En hoe ondersteunt u uw medewerkers hetzelfde te doen zodat u een duurzame aanspreekcultuur creëert?

Deelnemer over de masterclass in september: ‘Supergoed georganiseerd, ook qua coronamaatregelen!’

Tijdens de masterclass leert u:

  • Praktisch toepasbare oplossingen voor een duurzame aanspreekcultuur
  • Het feedbackproces in uw team doorgronden en beïnvloeden
  • Uw oordeel op te schorten en zuiver te confronteren met behoud van de relatie
  • Confrontatietechnieken waarmee u weerstand positief ombuigt

Meld u nu aan voor de masterclass De Kracht van Confrontatie en leer het innovatief vermogen van uw organisatie te versterken.

Download de folder

Informatie

Masterclass

Datum

13 april 2021

Locatie

Van der Valk, Houten

Tarief

Standaardtarief
€ 699,-
Groepstarief va. 3p
€ 599,-
Btw vrij
Deel met collega

Sprekers

Sluiten

Jan de Vuijst

Hoogleraar leiderschap, TIAS
Prof. dr. Jan de Vuijst is bestuursadviseur, gecertificeerd executive coach en parttime hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg.
Meer over Jan

Jan Hille Noordhof

Organisatieadviseur en auteur van het boek ‘Waarom zeggen we niet wat we vinden?’
Jan Hille Noordhof is organisatieadviseur en auteur van het boek ‘Waarom zeggen we niet wat we vinden?’.
Meer over Jan Hille

Froukje Weidema

Ethicus, dialoog-expert en trainer
Froukje Weidema is gepromoveerd ethicus en van daaruit gespecialiseerd in de dialoog. Ze werkt landelijk vanuit haar bedrijf RetourPeilen, School voor Dialoog Nederland als gerenommeerd trainer in dialoogvaardigheden (oa excellent luisteren, suggestievrij vragen stellen) en geeft trainingen en consulten in onverschrokkenheid en zelfverstaan.
Meer over Froukje

Voor wie?

Bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, politiek, onderwijs en het bedrijfsleven.

Accreditatie

Deze masterclass is geaccrediteerd voor vijf punten door Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN) in de Algemene Scholing Cluster 1, 2 en 3.

De masterclass biedt u

  • Praktisch toepasbare oplossingen voor een duurzame aanspreekcultuur
  • Het feedbackproces in uw team doorgronden en beïnvloeden
  • Hoe u het functioneel conflict gebruikt om verandering te veroorzaken
  • Confrontatietechnieken waarmee u weerstand positief ombuigt

Schrijf nu in


Studiebelasting

Het programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. Er is geen voorbereiding noodzakelijk.

Inclusief

INCLUSIEF

het boekenpakket
De kracht van confrontatie van Jan de Vuijst
enWaarom zeggen we niet wat we vinden? En wat daaraan te doen van Jan Hille Noordhof    

Hoog gewaardeerd

Deze masterclass wordt beoordeeld met een 8,3!

‘Deze dag gaf mij de bemoediging om daadwerkelijk te doen wat ik soms zou willen doen, maar niet durf’
Oud-deelnemer over de masterclass

Programma

Dinsdag 1 december 2020
9.00
Ontvangst met koffie en thee
9.30
Interactieve opening met dagvoorzitter Jan Hille Noordhof en Jan de Vuijst
10.00
Hoe creëert u nu écht een aanspreekcultuur?
door Jan Hille Noordhof, organisatieadviseur en auteur van het boek ‘Waarom zeggen we niet wat we vinden?’

Bang niet meer aardig gevonden te worden, angst voor een slechte beoordeling, of geen zin hebben in ruzie… Slechts enkele verklaringen waarom het bijna onmogelijk is van uw mensen te vragen elkaar aan te spreken op gedrag. Maar uiteindelijk willen we wel allemaal dat onze collega’s hun afspraken nakomen en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt. Toch houden we vaak onze mond. Hoe komt dat? En nog veel belangrijker: Hoe zorg je ervoor dat we wel gaan zeggen wat we vinden?

Aan de hand van een praktisch model belicht Jan Hille Noordhof de vier aspecten die bepalen of we ons uitspreken: macht, cultuur, vaardigheden en psychologie. Hij geeft praktische tips en technieken waarmee u ook in uw organisatie kunt werken aan een veilige en open aanspreekcultuur. Want als medewerkers kunnen zeggen wat ze vinden, komen innovaties en verbeteringen sneller tot stand en wordt het werk ook nog een stuk leuker.

Lees meerSluiten
11.00
Ochtendbreak
11.30
Effectief invloed uitoefenen op het feedbackproces binnen teams
door Jan de Vuijst, hoogleraar leiderschap TIAS en bestuursadviseur

Gehoord in de wandelgangen: “Gezeur en gezever met die collega’s, daar heb ik dus écht geen zin in….”

Ruis, emotioneel reageren, aannames, praten óver in plaats van mét anderen creëren vaak verstoringen in de samenwerking. Confrontatie, reflectie en feedback zorgen dat de lucht wordt geklaard en er ruimte is voor samenwerking en innovatie. Maar welke vormen van confrontatie of feedback kunt u inzetten om de communicatie en het teamresultaat te stimuleren en vooral vast te houden? En wat is psychologische veiligheid?

Lees meerSluiten
12.45
Lunchbreak
13.45
Hoe doorbreekt u belemmerende patronen en leert u zuiver confronteren?
door Froukje Weidema, ethicus, dialoog-expert en trainer

Iemand aanspreken of confronteren roept vaak onbewuste patronen op: patronen van harmonie willen bewaren, aardig gevonden willen worden, niet volledig durven laten zien en zeggen wat je wil.
Dialoog-expert Froukje Weidema zegt dat deze patronen ongemerkt in onze taal sluipen en dat zij ons belemmeren uit te spreken wat we precies bedoelen. Zuivere confrontatie, zonder ‘ruis’, zorgt voor onderling vertrouwen, soepele samenwerking en een openhartig werkklimaat.

Tijdens deze interactieve sessie maakt u kennis met de beginselen van ontvankelijk luisteren en suggestievrij vragen stellen.

U leert:

  • horen en zien waar weerstanden en irritaties vandaan komen;
  • welke rol ‘gelijk willen krijgen’ hierbij speelt;
  • uw oordeel op te schorten, waardoor confrontaties zuiver zijn en de relatie behouden blijft.
Lees meerSluiten
15.00
Middagbreak
15.15
Weerstand ombuigen met confrontatietechnieken
door Jan de Vuijst, hoogleraar leiderschap TIAS en bestuursadviseur

Er zijn wel 50 manieren om dwars te liggen. En dus ook 50 kansen. Want onder al die vormen van weerstand liggen drijfveren die u kunt benutten om iets moois te creëren.

De vraag is hoe ú hiermee omgaat. Heeft u aandacht voor deze weerstand en drijfveren? Of houdt u vast aan de kaders, doelen en eisen die de organisatie stelt? En wat is de rol van u als manager, hoe kunt u zich bekwamen in ‘confrontatief leiderschap’?

Jan de Vuijst zegt dat we moeten leren ‘ruziemaken’ en de confrontatie aan durven gaan. Hij laat zien wat de rol van psychologische veiligheid hierbij is en hoe iedereen binnen de organisatie daaraan kan bijdragen. U leert op die manier te bouwen aan het vertrouwen van uw medewerkers en weerstand en conflicten tot iets positiefs ombuigen.

Lees meerSluiten
15.50
Afsluiting: Welke stap gaat u morgen zetten om het daadwerkelijk anders te gaan doen?
door dagvoorzitter Jan Hille Noordhof en Jan de Vuijst

Afsluiting van de dag en laatste tips die u mee naar huis kunt nemen

Lees meerSluiten
16.30
Napraat- en netwerkborrel

Bent u klaar voor

KRACHTIG CONFRONTEREN?

Schrijf u snel en eenvoudig in.

Direct Inschrijven

Locatie

Van der Valk Hotel
Hoofdveste 25
3992 DH Houten

Routebeschrijving

Tarieven

€ 599,- p.p. Vroegboektarief 1e 30 personen
€ 699,- p.p. Standaardtarief
€ 599,- p.p. Groepstarief vanaf 3 personen

Kom samen en profiteer van € 100,- groepskorting!

Vragen?

Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl

Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl

Bekijk onze annuleringsvoorwaarden

De academie
Staat voor kwaliteit

We zijn dan ook erkend door Cedeo, onafhankelijke keuringsinstantie voor human resources en staan geregistreerd bij het CRKBO.
partner-image
partner-image

Footer

Partners

  • Zorgvisie
  • Skipr

Volg ons

  • Linkedin
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Contact

  • Klantenservice
  • Maatwerk
  • Tip een spreker

Privacy

  • Beheer cookievoorkeuren

Blijf op de hoogte

  • Schrijf u gratis in en ga iedere eerste maandag van de maand geïnspireerd aan de slag!

  • Bij aanmelding voor de nieuwsbrief gaat u akkoord met onze Algemene Voorwaarden.

Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media. Auteursrecht voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van
toepassing: Disclaimer, Privacy statement en Algemene Voorwaarden.