Deze masterclass is bijna uitverkocht. Kunt u niet op 11 april? Op 4 december vindt de volgende editie plaats.
Over dit event
We weten allemaal dat elkaar aanspreken niet leuk is, maar wel veel oplevert. Als u mensen duidelijk laat weten waar ze aan toe zijn en ervoor zorgt dat feedback veilig voelt, helpt ze dat plezierig en beter samen te werken, melden ze zich minder vaak ziek en komt er ruimte vrij voor nieuwe ideeën.
Duidelijkheid biedt veiligheid
We gaan een confrontatie liever uit de weg, maar soms is het bittere noodzaak om een ander respectvol te confronteren met kritiek of pijnlijke keuzes. Hoe doet u dat op een goede en constructieve manier? Wanneer kiest u voor welke techniek? En hoe stimuleert u dat uw medewerkers elkaar aanspreken, voordat een dreigend conflict escaleert of een eigen leven gaat leiden?
Tijdens de masterclass leert u:
- Hoe u een veilige omgeving biedt waar mensen elkaar wel aanspreken
- Met welke vormen van feedback u het teamresultaat stimuleert
- Houding en gedrag bespreekbaar maken mét behoud van de relatie
- Confrontatietechnieken waarmee u weerstand positief ombuigt
Meld u nu aan voor de masterclass Meesterlijk aanspreken en ontdek hoe u confrontatietechnieken effectief inzet en samenwerking en innovatie bevordert.
Informatie
Masterclass
Datum
11 april 2024
Locatie
Van der Valk, Utrecht
Tarief
- Groepstarief (3)
- € 499,-
- Vroegboektarief
- € 599,-
- Standaardtarief
- € 699,-
Sprekers
Jan de Vuijst
Annemarie Mars
Joriene Beks
Kjell Lutz
Voor wie?
Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.
Accreditatie
Geaccrediteerd voor 5 punten door Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN).
Specifieke accreditatie aanvragen? Neem contact op met: robin.happel@bsl.nl
De masterclass biedt u
- Praktisch toepasbare oplossingen voor een vrijmoedige aanspreekcultuur
- Inzichten om de feedbackcirkel in uw team te doorgronden en beïnvloeden
- Tips hoe u een confrontatie functioneel maakt en zo verandering veroorzaakt
- Do’s & don’ts om op de juiste manier een confrontatie aan te gaan
Heeft u ook:
- Teams die van alles van elkaar vinden, maar elkaar niet aanspreken
- Vaak het gevoel dat uw medewerkers feedback persoonlijk opvatten?
- Moeite met een confrontatie, omdat u escalatie wilt voorkomen?
Meld u dan vandaag nog aan!
Inclusief
Het boek
De kracht van confrontatie van Jan de Vuijst
15e editie: hoog gewaardeerd
1217 managers en leidinggevenden gingen u voor bij deze masterclass. Deze masterclass wordt beoordeeld met een 8,4!
‘Deze dag gaf mij de bemoediging om daadwerkelijk te doen wat ik soms zou willen doen, maar niet durf.’ Oud-deelnemer over de masterclass
Deelnemers
over de masterclass De kracht van confrontatie
Programma
Bang niet meer aardig gevonden te worden, angst voor een slechte beoordeling… Geen zin in ruzie… Levert toch niks op…
Slechts enkele verklaringen waarom het bijna onmogelijk is van uw mensen te vragen elkaar aan te spreken op gedrag. Maar uiteindelijk willen we wel allemaal dat onze collega’s hun afspraken nakomen en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt. Toch houden we vaak onze mond en praten we liever over dan met anderen. Hoe komt dat?
Als we ons onveilig voelen, verzinnen we redenen waarom we iets niet zeggen, terwijl we dat eigenlijk wel hadden moeten doen voor een beter teamresultaat. Maar als er wél psychologische veiligheid is in een team, dan voelt iedereen zich vrij en veilig om vragen te stellen, zich uit te spreken, anderen aan te spreken, om meningen en fouten te delen en ongevraagd nieuwe ideeën aan te dragen. Wat vergt dat van een organisatie, van een team en bovenal van u als leider?
Aan de hand van de vijf kenmerken van psychologische veiligheid laat Joriene Beks zien hoe u kunt bouwen aan een open en veilige werkomgeving waarin mensen bereid zijn elkaar aan te spreken zonder zich zorgen te hoeven maken over de reacties. U leert met welke aanpak en interventies u psychologische veiligheid werkend krijgt in de praktijk en zo creativiteit en autonomie binnen uw team stimuleert.
Gehoord in de wandelgangen: “Gezeur en gezever met die collega’s, daar heb ik dus écht geen zin in….”
Ruis, emotioneel reageren, aannames, praten óver in plaats van mét anderen creëren vaak verstoringen in de samenwerking. Confrontatie, reflectie en feedback zorgen dat de lucht wordt geklaard en er ruimte is voor samenwerking en innovatie. Maar welke vormen van confrontatie of feedback kunt u inzetten om de communicatie en het teamresultaat te stimuleren en vooral vast te houden? En wat is psychologische veiligheid?
Iemand aanspreken of confronteren roept vaak onbewuste patronen op: patronen van harmonie willen bewaren, aardig gevonden willen worden, niet volledig durven laten zien en zeggen wat je wil. En dan gaan mensen dus liever het conflict niet aan.
Auteur van De functie van frictie, Annemarie Mars zegt dat de wrijving van zo’n confrontatie juist de spreekwoordelijke glans geeft en dat het raken, botsen, zoeken en schuren ervoor zorgt dat we samen progressie kunnen maken.
Tijdens deze interactieve sessie leert u:
- Horen en zien waar weerstanden en irritaties vandaan komen;
- Welke confrontaties bijdragen aan het doorbreken van oude patronen, structuren en ideeën;
- Hoe u conflicten functioneel maakt en daarmee de relatie verstevigt
Er zijn wel 50 manieren om dwars te liggen. En dus ook 50 kansen. Want onder al die vormen van weerstand liggen drijfveren die u kunt benutten om iets moois te creëren.
De vraag is hoe ú hiermee omgaat. Heeft u aandacht voor deze weerstand en drijfveren? Of houdt u vast aan de kaders, doelen en eisen die de organisatie stelt? En wat is de rol van u als manager, hoe kunt u zich bekwamen in ‘confrontatief leiderschap’?
Jan de Vuijst zegt dat we moeten leren ‘ruziemaken’ en de confrontatie aan durven gaan. Hij laat zien wat de rol van psychologische veiligheid hierbij is en hoe iedereen binnen de organisatie daaraan kan bijdragen. U leert op die manier te bouwen aan het vertrouwen van uw medewerkers en weerstand en conflicten tot iets positiefs ombuigen.
Afsluiting van de dag en laatste tips die u mee naar huis kunt nemen
Bent u klaar voor
Effectieve confrontatietechnieken?
Schrijf u snel en eenvoudig in
Tarieven
€ 699,- p.p. excl. btw | Standaardtarief€ 599,- p.p. excl. btw | Vroegboektarief
€ 499,- p.p. excl. btw | Groepstarief v.a. 3 personen
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden