Over dit event
De juiste weg naar zelforganisatie blijkt behoorlijk lastig te zijn. Zeker als oude, hiërarchische structuren blijven bestaan. Daarnaast is het een traject van de lange adem dat constant aandacht nodig heeft. Maar áls u het goed doet, levert het u energie, flow, wendbaarheid, plezier en betere klantervaringen op.
Waarom lukt het de ene organisatie wel zelforganiserend te zijn en de andere niet?
Belangrijkste bevindingen
Diverse vooruitstrevende organisaties uit de zorg, zorg & welzijn, overheid en onderwijs hebben de kinderziektes inmiddels overwonnen en weten wat wel werkt, wat niet en waarom. Tijdens het jaarcongres Zelforganisatie Lessons Learned leert u van hun missers, successen en gemaakte keuzes en krijgt u de kaders aangereikt waarbinnen u ook succesvol kunt zijn.
Tijdens het jaarcongres wordt ingegaan op de volgende vragen:
- Waar staan we nu na de eerste jaren van pionieren met zelforganisatie?
- Waarin hebben de early adaptors gefaald en waarom? Wat komt ervoor in de plaats?
- Wat levert zelforganisatie hen op en wanneer doe je het goed?
Informatie
Datum
30 januari 2020
Locatie
Van der Valk, Utrecht
Tarief
- Standaardtarief
- € 599,-
- Groepstarief v.a. 3p
- € 499,-
Sprekers
Greet Prins
Lenette Schuijt
Ruth Maas
André Brand
Gerrit Leene
Jonas Litjens
Robert Doornbusch
Marieke Verkerk
John Keunen
Kjell Lutz
Voor wie?
Dit congres is voor bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: zorg en zorg & welzijn sector alsmede overige sectoren: publieke sector, overheid, gemeentes, onderwijs, bankensector en bedrijfsleven.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar hellen.dankers@bsl.nl
4 redenen om dit congres niet te missen
- Leer van beginnersfouten van early adaptors
- Nieuwe inzichten, inspiratie en speerpunten voor het komende jaar
- Krijg de juiste motivatie om door te pakken
- Voor iedereen die bezig is met invoering, evaluatie en/of doorontwikkeling
Studiebelasting
Het programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. Er is geen voorbereiding noodzakelijk.
TIP!
Kom samen met uw collega’s en ontvang 100,- p.p. korting op uw inschrijving!
Met interactieve praktijksessies van:
Programma
Kaders voor succesvolle zelforganisatie: wanneer doe je het goed? Dagvoorzitter Kjell Lutz zorgt er deze dag voor dat u leert van de valkuilen en de successen van elkaar.
Bij Cordaan zijn in het proces naar zelfsturende teams alle beginnersfouten gemaakt. Waar zelfsturing een middel had moeten zijn om te komen tot blije medewerkers die in autonomie hun werk kunnen doen, leidde deze nieuwe manier van werken juist tot onvrede, een hoog verloop, en was er bovenal geen aantoonbare verbetering van de kwaliteit. André Brand legt uit wat er misging, welke keuzes Cordaan maakte en wat de nieuwe manier van zelforganisatie hen nu oplevert aan werkplezier, aantrekkingskracht en veerkracht.
Hoe gaat het met Cordaan? Stel uw prangende vraag aan Andre Brand en medewerkers van Cordaan over waar ze tegen aan liepen en wat ze daarvan hebben geleerd.
Zorgcentra De Betuwe nam in 2015 afscheid van alle managers en gaf haar teams het stuur zelf in handen. Een maatregel die destijds makkelijk als verkapte bezuigingsmaatregel kon worden ervaren. Het was echter een gevolg van de wens om continu de zorg te verbeteren en de keuze om te gaan werken volgens de Rijnlandse principes. Met deze overtuiging lukte het voorzitter raad van bestuur Ruth Maas deze manier van werken wél succesvol te maken. Teams bij deze ouderenzorgorganisatie beslissen nu zelf, monitoren zelf hun budget, lossen zelf problemen met elkaar op en nemen hun verantwoordelijkheid naar de cliënt toe met een betere kwaliteit van zorg tot gevolg. Ruth deelt niet alleen deze successen, maar ook de geleerde lessen die ze trok uit de missers van de afgelopen 5 jaar. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden laat zij zien hoe zij een klimaat heeft weten te creëren waarbinnen haar medewerkers meer betrokkenheid tonen en teams hun eigenaarschap pakken.
Wat is er nieuw aan ‘Nieuw Organiseren’? Wat is de essentie ervan (en wat is modieuze onzin)? Wat zijn de resultaten tot nu toe en waarom lijkt het zo vaak niet te lukken? En wat kunnen we leren van radicaal vernieuwende organisaties?
Lenette Schuijt doet al jaren onderzoek naar organisaties die succesvol zijn in nieuwe vormen van organiseren, die in haar ogen het logische gevolg zijn van een organisatiekundige beweging die al decennialang gaande is. In dat kader schetst zij tijdens deze sessie de lijn die zij ziet in dit denken en welke veranderingen we de komende jaren kunnen verwachten. Zij laat zien wat nieuw organiseren betekent voor de inrichting van uw organisatie, hoe uw organisatie wendbaar en flexibel kan zijn, welke implicaties het heeft voor de rol van managers en medewerkers van stafdiensten en wat de voornaamste voorwaarden zijn voor duurzame borging van nieuwe, innovatieve vormen van organiseren in de toekomst.
Bekijk welke interactieve lessons learned praktijksessie u gaat volgen.
Gerrit Leene is sinds 2011 met Regelarm en sinds 2017 met zelforganisatie bezig binnen Philadelphia. Tot zijn grote verdriet ziet hij momenteel door verschillende nieuwe wet-en regelgeving, en de interne vertaling daarvan, de regeldruk bij medewerkers juist weer toenemen. Toch merkt hij ook een toename van eigen verantwoordelijkheid en werkplezier en een veranderde kijk bij zelforganiserende teams op de cliënten en zichzelf, waardoor de eigen regie toeneemt.
In deze sessie deelt Gerrit zijn geleerde lessen op het gebied van Regelarm en zelforganisatie met u en laat hij aan de hand van diverse voorbeelden zien dat je mensen moet blijven inspireren om ‘het anders te doen’ en hoe je als organisatie en als leidinggevende door het verkrijgen van een andere verhouding tot de regels en de verantwoordelijkheden daar neer te leggen waar de besluiten worden genomen het beste haalt uit iedereen.
Door inkrimping van personeel en een toename van de werkdruk ontstond er bij de Politie de afgelopen jaren steeds vaker de roep om meer mensen. Terwijl de beschikbare middelen juist minder werden. Door meer context gedreven te werken en vooral door samenwerking te stimuleren lukt het teamchef Robert Doornbusch al jaren met minder mensen véél meer te doen en daadwerkelijk iets te betekenen voor de slachtoffers in het werkgebied. En dit terwijl de sfeer binnen het team goed blijft, er sprake is van een grote tevredenheid bij de medewerkers en een laag ziekteverzuim.
In deze sessie leert u welke invloed u heeft op het teamproces, hoe u mensen initiatieven kunt laten nemen en in hun kracht zet. Daarnaast laat Robert zien hoe hij omgaat met weerstand van collega’s in een uiterst hiërarchische organisatie.
Ipse de Bruggen is sinds 2015 bezig met zelforganiserend werken; medewerkers krijgen meer eigen verantwoordelijkheid, cliënten meer eigen regie. De organisatie leek op enkele vlakken te zijn doorgeschoten; teamrollen werden te groot, de rol van de manager was niet altijd duidelijk en de service-organisatie was zoekende naar welke taken zij op moest pakken. Mensen vroegen zich letterlijk af wanneer ze het nu goed deden en wanneer niet.
Het werd tijd voor een doorontwikkeling en een herijking van de visie op zelforganisatie en de inrichting van teamrollen: Wat doet iemand, wat is de waarde voor de klant en wat is de rol van de leidinggevende en van de service-organisatie? In deze sessie nemen Marieke Verkerk en Patrick van der Wiel u mee in de valkuilen, gemaakte keuzes en te zetten stappen naar dichterbij en weer vanuit de bedoeling organiseren en laat zij zien hoe de teams bij Ipse de Bruggen opnieuw worden ingericht.
Zelforganisatie wordt helaas nog steeds vaak in oude hiërarchische structuren georganiseerd. De teams werken al zelforganiserend, maar de ondersteunende diensten en het management blijven vaak werken ‘zoals ze het gewend zijn’, waardoor er stagnatie in de samenwerking ontstaat met demotivatie tot gevolg. Dat moet dus anders. John Keunen heeft binnen diverse zorgorganisaties ervaring opgedaan met zelforganisatie en pleit voor ‘diagonaal leiderschap’. Niet verticaal (top down) vanuit de oude structuren, en ook niet horizontaal (bottom up) vanuit zelfsturing. Door diagonaal en per taakgebied leden van het MT en medewerkers uit de teams en de ondersteunende diensten bij elkaar te brengen, lukt het hem iedereen al aan de voorkant bij het primaire proces te betrekken. Tijdens deze sessie laat hij zien hoe en onder welke voorwaarden ondersteunende diensten op die manier wel toegevoegde waarde kunnen bieden aan zelforganiserende teams.
Jonas Litjens was wijkverpleegkundige toen Cordaan van het ene op het andere moment overstapte op zelfsturende teams. Hij heeft aan den lijve ondervonden hoe de vele organisatorische taken die hij er juist bijkreeg zijn vak aantastten. Als manager wijkverpleging ervaart hij nu de voor- en nadelen van de nieuwe manier van zelforganiseren met het wijkverpleegkundig collectief. Hij laat zien wat de verschillen zijn van het werken als wijkverpleegkundige in een zelfsturend team naar de nieuwe werkwijze, die bijdraagt aan het kwalitatief uitoefenen van het vak. Maar ook hoe hij omgaat met verworven rechten en vertrouwde posities van sommige teamleden en hoe hij zijn team daarbij coacht.
Bekijk welke interactieve lessons learned praktijksessie u gaat volgen.
Gerrit Leene is sinds 2011 met Regelarm en sinds 2017 met zelforganisatie bezig binnen Philadelphia. Tot zijn grote verdriet ziet hij momenteel door verschillende nieuwe wet-en regelgeving, en de interne vertaling daarvan, de regeldruk bij medewerkers juist weer toenemen. Toch merkt hij ook een toename van eigen verantwoordelijkheid en werkplezier en een veranderde kijk bij zelforganiserende teams op de cliënten en zichzelf, waardoor de eigen regie toeneemt.
In deze sessie deelt Gerrit zijn geleerde lessen op het gebied van Regelarm en zelforganisatie met u en laat hij aan de hand van diverse voorbeelden zien dat je mensen moet blijven inspireren om ‘het anders te doen’ en hoe je als organisatie en als leidinggevende door het verkrijgen van een andere verhouding tot de regels en de verantwoordelijkheden daar neer te leggen waar de besluiten worden genomen het beste haalt uit iedereen.
In deze sessie leert u welke invloed u heeft op het teamproces, hoe u mensen initiatieven kunt laten nemen en in hun kracht zet. Daarnaast laat Robert zien hoe hij omgaat met weerstand van collega’s in een uiterst hiërarchische organisatie.
Ipse de Bruggen is sinds 2015 bezig met zelforganiserend werken; medewerkers krijgen meer eigen verantwoordelijkheid, cliënten meer eigen regie. De organisatie leek op enkele vlakken te zijn doorgeschoten; teamrollen werden te groot, de rol van de manager was niet altijd duidelijk en de service-organisatie was zoekende naar welke taken zij op moest pakken. Mensen vroegen zich letterlijk af wanneer ze het nu goed deden en wanneer niet.
Het werd tijd voor een doorontwikkeling en een herijking van de visie op zelforganisatie en de inrichting van teamrollen: Wat doet iemand, wat is de waarde voor de klant en wat is de rol van de leidinggevende en van de service-organisatie? In deze sessie nemen Marieke Verkerk en Patrick van der Wiel u mee in de valkuilen, gemaakte keuzes en te zetten stappen naar dichterbij en weer vanuit de bedoeling organiseren en laat zij zien hoe de teams bij Ipse de Bruggen opnieuw worden ingericht.
Zelforganisatie wordt helaas nog steeds vaak in oude hiërarchische structuren georganiseerd. De teams werken al zelforganiserend, maar de ondersteunende diensten en het management blijven vaak werken ‘zoals ze het gewend zijn’, waardoor er stagnatie in de samenwerking ontstaat met demotivatie tot gevolg. Dat moet dus anders. John Keunen heeft binnen diverse zorgorganisaties ervaring opgedaan met zelforganisatie en pleit voor ‘diagonaal leiderschap’. Niet verticaal (top down) vanuit de oude structuren, en ook niet horizontaal (bottom up) vanuit zelfsturing. Door diagonaal en per taakgebied leden van het MT en medewerkers uit de teams en de ondersteunende diensten bij elkaar te brengen, lukt het hem iedereen al aan de voorkant bij het primaire proces te betrekken. Tijdens deze sessie laat hij zien hoe en onder welke voorwaarden ondersteunende diensten op die manier wel toegevoegde waarde kunnen bieden aan zelforganiserende teams.
Jonas Litjens was wijkverpleegkundige toen Cordaan van het ene op het andere moment overstapte op zelfsturende teams. Hij heeft aan den lijve ondervonden hoe de vele organisatorische taken die hij er juist bijkreeg zijn vak aantastten. Als manager wijkverpleging ervaart hij nu de voor- en nadelen van de nieuwe manier van zelforganiseren met het wijkverpleegkundig collectief. Hij laat zien wat de verschillen zijn van het werken als wijkverpleegkundige in een zelfsturend team naar de nieuwe werkwijze, die bijdraagt aan het kwalitatief uitoefenen van het vak. Maar ook hoe hij omgaat met verworven rechten en vertrouwde posities van sommige teamleden en hoe hij zijn team daarbij coacht.
Wat gaat u anders doen dan gisteren in de fase waar u zich nu in bevindt? Onder leiding van dagvoorzitter Kjell Lutz.
Philadelphia werkt sinds 2015 regelarm en sinds 2017 zelforganiserend. In dit proces van vele jaren is Greet Prins ook op de nodige weerstand gestuit. Toch is ze altijd voor de troepen blijven staan en heeft ze het gat tussen directie en werkvloer zo klein mogelijk proberen te houden. Wat waren de valkuilen die zij daarbij tegenkwam en hoe lukt het Philadelphia de nodige eigenaarschap te creëren? Hoe zorgt Philadelphia er nu voor regelarm werken te borgen en verankeren?
Hoe gaat het nu verder met Philadelphia? Stel uw prangende vraag aan Greet Prins en medewerkers van Philadelphia over geleerde lessen en de volgende stap naar de borging van zelforganisatie.
Krijg nieuwe inzichten, inspiratie en speerpunten
voor het komend jaar
Schrijf u snel en eenvoudig in
Wat zeggen oud-deelnemers?
‘Geweldige sprekers die vanuit hun hart praten.
De passie spat er vanaf’
‘Het eerlijke verhaal’
‘Ik kom met ideeën terug om met het team mee aan de slag te gaan’
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden