Over dit event
Zeker nu we hybride en op afstand werken is zelforganisatie belangrijker dan ooit: teams moeten in toenemende mate zelfredzaam zijn, met oplossingen aankomen en het leuk vinden om continu te verbeteren.
Maar dan verwachten uw medewerkers ook dat u als manager duidelijk bent, sturing geeft, kleur bekent en op onderdelen stelling durft te nemen. En tegelijkertijd moet u hen de vrijheid geven om zelf de richting van de verandering te bepalen.
Waarom mislukt zelfsturing dan toch zo vaak?
Is het voor uw teamleden wel duidelijk wat hun taak precies is? Communiceren ze wel goed met elkaar of met de ondersteunende diensten? Of hebben uw medewerkers te weinig regelvermogen?
Tijdens het jaarcongres Zelforganisatie 2022 hoort u eerlijke, inspirerende en openhartige verhalen van koplopers over waar zij op dit moment mee bezig zijn.
U leert:
- Wat de voorwaarden zijn voor het laten slagen van zelforganisatie
- Welke leerpunten over zelforganisatie versneld uit de coronacrisis zijn voortgekomen
- Hoe u door de kracht van zelforganisatie uw medewerkers kunt binden en boeien
- Hoe u verantwoordelijkheid, werkplezier en persoonlijk leiderschap stimuleert en de gehele organisatie zelforganiserend laat werken
Oud-deelnemer 2021:
‘Wat een schat aan ervaring en kennis over zelforganisatie bij elkaar! Inspirerend, professioneel en energierijk!’
Meld u nu aan, kom samen en versnel uw leervermogen en dat van uw team! Bekijk welke organisaties u nog meer ontmoet op Het Jaarcongres.
Informatie
Congres
Datum
23 maart 2022
Locatie
Houten
Tarief
- Standaardtarief
- € 599,-
- Vroegboektarief
- € 525,-
- Tarief v.a. 3 pers.
- € 499,-
Sprekers
Jan de Vuijst
André Brand
Ruth Maas
Johan de Jager
Margreet de Geus
Laurens Waling
Renata Fideli
Monique Steehouwer
Urselien de Ridder
Wim van Wijk
Kjell Lutz
Bregje Spijkerman
Voor wie?
Dit congres is voor bestuurders, managers, leidinggevenden, professionals en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: zorg en zorg & welzijn sector alsmede overige sectoren: publieke sector, overheid, gemeentes, onderwijs, bankensector en bedrijfsleven.
5 redenen om dit congres niet te missen
• Ontdek waar andere organisaties mee bezig zijn
• Leer hoe zelforganisatie is geëvolueerd
• Hoor eerlijke, inspirerende en openhartige verhalen
• Krijg antwoord op de meest cruciale vragen
• Ontmoet gelijkgestemden en wissel ideeën uit
Studiebelasting
Het programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. Er is geen voorbereiding noodzakelijk.
Tip
Meld u samen met uw collega’s aan en ontvang 100,- p.p. korting op uw inschrijving!
Met bijdragen van:
Programma
Welke lessen zijn versneld uit de coronacrisis gekomen?
Zelforganisatie, zelfsturende teams, flexibel organiseren, holacracy, agile, Rijnlands… Hoe u het ook noemt, uw organisatie en uw medewerkers zullen mee moeten bewegen met de constant veranderende vraag van de cliënt, patiënt, burger of leerling. Waarom wil het bij sommige organisaties maar niet lukken om zelforganisatie te laten slagen? Welke methodes zijn er om helder te krijgen of zelforganisatie de oplossing is voor uw organisatieprobleem? Kunt u zelforganisatie eigenlijk wel invoeren of moet u het vanzelf laten ontstaan? En op welke knoppen kunt u als manager drukken om uw mensen met meer plezier mee te nemen in de verandering?
Zorgcentra De Betuwe nam in 2015 afscheid van alle managers en gaf haar teams het stuur zelf in handen volgens de Rijnlandse principes. Tijdens de coronacrisis werd geheel volgens dit gedachtengoed een crisisteam ingericht bestaande uit betrokken vakmensen zonder bestuurder. Immers, de professionals weten het beste hoe ze om moeten gaan met nieuwe situaties en wat cliënten nodig hebben.
Maar bestaat er dan helemaal geen macht in het Rijnlandse model? Wat als een team iets beslist waar u als leider absoluut niet achter staat? Hoe gaat u dan de dialoog aan zonder in een machtpositie te gaan zitten? ‘Het voelde slecht maar ik heb het niet gezegd’ is toch ook geen optie? Hoe zorgt u dan voor een gezonde aanspreekcultuur binnen uw organisatie?
Mede door zijn ervaringen bij Cordaan heeft André Brand bij zijn aantreden bij Hilverzorg volledige zelfsturing zonder kaders teruggedraaid en ervoor gezorgd dat teamleiders terugkeerden. In plaats daarvan heeft hij een nieuwe vorm van leiderschap geïntroduceerd die eigenaarschap en zelfregie stimuleert, waardoor medewerkers zelf besluiten durven te nemen en soms ook durven af te wijken van de geboden kaders als dat de kwaliteit van zorg ten goede komt. Gevolg: Talenten bloeien weer op, medewerkers ontwikkelen eigen verantwoordelijkheid en zijn autonoom en met meer plezier met de cliënt bezig.
Wat is André’s visie op ‘nieuw leiderschap’ bij Hilverzorg? Wat hebben (nieuwe) medewerkers nodig in sturing en begeleiding? En hoe helpt een zelforganiserende structuur bij het vinden, ontwikkelen en behouden van personeel in tijden van schaarste?
Lessons learned in de praktijk – ronde 1
Sinds 6 jaar is er bij Zorgcentra De Betuwe een beweging op gang gekomen naar zelforganisatie. Bij dit zogenaamde ‘Rijnlands organiseren’ wordt de verantwoordelijkheid steeds meer van de leidinggevende overgeheveld naar de uitvoerende. Mede dankzij het leiderschap van Ruth Maas wordt de besluitvorming horizontaal vormgegeven, waarin gelijken met elkaar hun onderlinge macht organiseren. Hoe ervaren medewerkers Monique Steehouwer en Urselien de Ridder deze manier van Rijnlands denken en werken? Hoe nemen zij beslissingen in lijn met de doelstellingen van de organisatie en wat hebben zij daarvoor nodig vanuit de directie? Hoe spreken teamleden elkaar aan als er iets misgaat? En is er dan helemaal geen sprake meer van gezag?
Bij MeerWaarde Welzijn is zelforganisatie ontstaan vanuit de behoefte om samenwerking tussen teams te bevorderen en zo beter in te kunnen spelen op de vraag van inwoners van de Haarlemmermeer. Dat dit proces op organische wijze plaatsvond is vrij bijzonder als je weet dat MeerWaarde van oudsher een planmatige organisatie is, waar structuur, kaders en doelstellingen hoog in het vaandel staan.
Een belangrijke succesfactor is dat teams, rolverdeling en zogenaamde specialistische gildes worden vormgegeven op basis van drijfveren, kennis en kunde en dus dat medewerkers veel meer intrinsiek gemotiveerd aan het werk zijn. Renata Fideli en Bregje Spijkerman laten zien hoe ze bij MeerWaarde teams en mensen in hun kracht zetten, medewerkers stimuleren initiatieven te blijven nemen en daar iedere keer het gesprek over blijven aangaan. En hoe lastig het is zelforganisatie warm te houden, nu ze weer langzaam uit de coronacrisis komen en er verloop is van medewerkers en managers.
Weerstand bij zelforganisatie ontstaat vaak wanneer mensen niet helder hebben wat er van ze verwacht wordt. Door abstracte concepten te gebruiken als ‘regelarm’, ‘de klant centraal’ of ‘eigenaarschap’ gaat uw boodschap hoog over en blijven mensen niet aan boord. Wim van Wijk merkt dat hij sinds de invoering van zelforganisatie constant in gesprek moet gaan over wederzijdse verwachtingen. Als manager helpt het hem daarbij regelmatig in de spiegel te kijken en zichzelf de vraag te stellen: ‘what’s in it for them?’.
Hoe zorgt u voor deze verbinding met uw medewerkers en teams? Hoe gaat u om met weerstand en vermijdt u aangeleerde afhankelijkheid? Hoe zorgt u dat teams horizontaal leren van de successen en valkuilen die in de dagelijkse praktijk voorkomen elders in de organisatie? En hoe zorgt u voor optimale support van ondersteunende diensten aan teams volgens de principes van zelforganisatie?
De coronacrisis heeft sommige innovaties en processen juist versneld en andere doen stagneren. Nu de ergste druk van de ketel is, kijken organisaties met een nieuwe blik naar hun prioriteitenlijstje. Vanwege een capaciteitsprobleem heeft het Spaarne Gasthuis, een topklinisch ziekenhuis in de regio Haarlem Laurens Waling gevraagd hen te helpen om de werkdruk te verminderen en het werk aantrekkelijker te organiseren. Door de werkverdeling meer zelforganiserend en meer team- en organisatieoverstijgend in te richten, bleek dit de beleving van werk en daarmee de sociale innovatie ten goede te komen. Margreet de Geus en Laurens delen hun inzichten en ervaringen over hoe flexibel organiseren hieraan bijdraagt.
Lessons learned in de praktijk – ronde 2
Sinds 6 jaar is er bij Zorgcentra De Betuwe een beweging op gang gekomen naar zelforganisatie. Bij dit zogenaamde ‘Rijnlands organiseren’ wordt de verantwoordelijkheid steeds meer van de leidinggevende overgeheveld naar de uitvoerende. Mede dankzij het leiderschap van Ruth Maas wordt de besluitvorming horizontaal vormgegeven, waarin gelijken met elkaar hun onderlinge macht organiseren. Hoe ervaren medewerkers Monique Steehouwer en Urselien de Ridder deze manier van Rijnlands denken en werken? Hoe nemen zij beslissingen in lijn met de doelstellingen van de organisatie en wat hebben zij daarvoor nodig vanuit de directie? Hoe spreken teamleden elkaar aan als er iets misgaat? En is er dan helemaal geen sprake meer van gezag?
Bij MeerWaarde Welzijn is zelforganisatie ontstaan vanuit de behoefte om samenwerking tussen teams te bevorderen en zo beter in te kunnen spelen op de vraag van inwoners van de Haarlemmermeer. Dat dit proces op organische wijze plaatsvond is vrij bijzonder als je weet dat MeerWaarde van oudsher een planmatige organisatie is, waar structuur, kaders en doelstellingen hoog in het vaandel staan.
Een belangrijke succesfactor is dat teams, rolverdeling en zogenaamde specialistische gildes worden vormgegeven op basis van drijfveren, kennis en kunde en dus dat medewerkers veel meer intrinsiek gemotiveerd aan het werk zijn. Renata Fideli en Bregje Spijkerman laten zien hoe ze bij MeerWaarde teams en mensen in hun kracht zetten, medewerkers stimuleren initiatieven te blijven nemen en daar iedere keer het gesprek over blijven aangaan. En hoe lastig het is zelforganisatie warm te houden, nu ze weer langzaam uit de coronacrisis komen en er verloop is van medewerkers en managers.
Weerstand bij zelforganisatie ontstaat vaak wanneer mensen niet helder hebben wat er van ze verwacht wordt. Door abstracte concepten te gebruiken als ‘regelarm’, ‘de klant centraal’ of ‘eigenaarschap’ gaat uw boodschap hoog over en blijven mensen niet aan boord. Wim van Wijk merkt dat hij sinds de invoering van zelforganisatie constant in gesprek moet gaan over wederzijdse verwachtingen. Als manager helpt het hem daarbij regelmatig in de spiegel te kijken en zichzelf de vraag te stellen: ‘what’s in it for them?’.
Hoe zorgt u voor deze verbinding met uw medewerkers en teams? Hoe gaat u om met weerstand en vermijdt u aangeleerde afhankelijkheid? Hoe zorgt u dat teams horizontaal leren van de successen en valkuilen die in de dagelijkse praktijk voorkomen elders in de organisatie? En hoe zorgt u voor optimale support van ondersteunende diensten aan teams volgens de principes van zelforganisatie?
De coronacrisis heeft sommige innovaties en processen juist versneld en andere doen stagneren. Nu de ergste druk van de ketel is, kijken organisaties met een nieuwe blik naar hun prioriteitenlijstje. Vanwege een capaciteitsprobleem heeft het Spaarne Gasthuis, een topklinisch ziekenhuis in de regio Haarlem Laurens Waling gevraagd hen te helpen om de werkdruk te verminderen en het werk aantrekkelijker te organiseren. Door de werkverdeling meer zelforganiserend en meer team- en organisatieoverstijgend in te richten, bleek dit de beleving van werk en daarmee de sociale innovatie ten goede te komen. Margreet de Geus en Laurens delen hun inzichten en ervaringen over hoe flexibel organiseren hieraan bijdraagt.
Wat gaat u anders doen dan gisteren in de fase waar u zich nu in bevindt?
Volgens Johan de Jager gaat zelforganisatie niet om het organiseren van een nieuwe structuur, methode of werkwijze, maar om een nieuwe invulling van persoonlijk leiderschap bij medewerkers én managers. Veel managers hebben volgens hem nog steeds een traditioneel beeld van wat er van hen wordt verwacht. Hierdoor vertonen zij vaak aangeleerd gedrag, waarmee ze niet alleen hun eigen leiderschapsontwikkeling, maar vooral ook die van hun medewerkers in de weg blijven staan.
Tijdens deze inspirerende sessie laat Johan zien welk soort leiderschap je juist wél nodig hebt bij zelforganisatie. Hij laat zien wat ons daarbij belemmert, hoe u oude patronen van sturing en controle doorbreekt en wat u anders kunt doen om persoonlijk leiderschap meer ruimte te geven.
Krijg nieuwe inzichten, inspiratie en speerpunten
voor het komend jaar
Schrijf u snel en eenvoudig in.
Locatie
Van der valk hotel
Hoofdveste 25
3992 DH Houten
Tarieven
€ 525,- p.p. btw vrij | tarief 1e 40 deelnemers
€ 599,- p.p. btw vrij | Standaardtarief
€ 499,- p.p. btw vrij | Groepstarief vanaf 3 personen
Meld u samen met collega’s aan en profiteer van € 100,- p.p. korting.
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met hellen.dankers@bsl.nl
Bekijk onze annuleringsvoorwaarden