Voor het bedenken van nieuwe concepten, originele oplossingen of innovatieve werkwijzen is één element cruciaal: creativiteit van je medewerker. Maar al te vaak staat de interne criticus Bert die 21st century skill in de weg. Gelukkig heeft innovatiestrateeg Joey Gonesh goed nieuws: je kunt Bert de kamer uit krijgen én dankzij Ernie valt creativiteit te trainen.
Iedereen schrijft zijn idee op een post-it die op de muur wordt geplakt. Maar Bert is er ook. U kent hem wel, de humeurige bewoner van Sesamstraat die altijd wel iets vindt om over te mopperen. Ook wel: de interne criticaster. Zijn norse stem horen de medewerkers in hun hoofd als hun pen boven de post-it zweeft. Als je dat opschrijft, zet je jezelf voor schut. Of: Dat idee wordt natuurlijk niets. Dus uiteindelijk schrijft de medewerker niets op, of een sociaal wenselijk antwoord.
Creativiteit trainen
Zonde, vindt innovatiestrateeg Joey Gonesh van innovatiebureau Friday out of the Box en auteur van Innovatie de baas. ‘In veel organisaties is onbenut potentieel: 85% van de medewerkers heeft goede ideeën, maar durft die niet te uiten. Dat komt omdat managers en leiders vaak niet goed weten hoe creativiteit werkt en hoe je innovatiekracht stimuleert. Terwijl de complexe problemen waar we voor staan, juist kennis en inzichten vragen van meer mensen. Gelukkig kan iedereen creativiteit trainen, net als spieren.’ Gonesh gebruikt daarbij de tegenpool van Bert: Ernie. ‘Ernie is vrolijk, een beetje naïef en energiek. Ik gebruik de letters van zijn naam zelfs als ingrediëntenlijst voor hoe je creativiteit traint.’
E-R-N-I-E
Hoe dat lijstje eruit ziet? Gonesh: ‘De eerste E staat voor Educatie – je moet weten hoe creativiteit werkt en vaardigheden trainen als onderzoek, ideeën verzinnen en visualiseren. De R is de Redder: je hebt een ervaringsdeskundige nodig die het proces kan begeleiden en je over je angst heen kan helpen. De N staat voor een Niet storen plek: creativiteit wakker je niet aan op een plek waar je steeds wordt afgeleid. De I is van de ideeënbox die je nodig hebt om inspiratie te verzamelen. Zelf heb ik bijvoorbeeld twee plakboeken waarin ik van alles bewaar dat ik tof vind: museumkaarten, artikelen en inzichten. Als het me maar raakt. En de tweede E staat voor Energie: begin met oefenen op een onderwerp of onderdeel van je plan waar je energie van krijgt.’
Dag Bert
Maar dan zitten we nog altijd met Bert. ‘In trainingen en workshops ervaren deelnemers aan de hand van oefeningen zelf hoe ze Bert stil kunnen krijgen, bijvoorbeeld met andere werkvormen’, vertelt Joey Gonesh. ‘Daarnaast leren we hoe je creatief zelfvertrouwen ontwikkelt en stimuleert. Bij jezelf en bij anderen. Als je die technieken eenmaal in je vingers hebt, worden creatieve sessies niet alleen leuker, maar betaalt de investering in je team zich ook op allerlei andere manieren uit: mensen pakken zelf problemen op of komen proactief met ideeën.’
Tekst: Naomi van Esschoten voor De Academie.
Ga voor die creatieve boost
Wilt u ook investeren in de innovatiekracht van je organisatie of team? Kom dan naar de masterclass Innovatief denken, durven, doen. Joey Gonesh geeft uw creatief zelfvertrouwen een stevige boost. Bekijk hier het volledige programma en de actuele startdata.
Nieuws en achtergronden
‘Je moet mensen niet overtuigen, je moet ze ráken’
Hoe nodig je medewerkers uit voor een veranderproces? Niet met ingewikkelde plannen vol cijfers en grafieken, maar door mensgericht leiderschap, zegt innovatiestrateeg Jempi …
‘Veel managers zijn én niet duidelijk én niet warm genoeg’
Leidinggevenden kunnen méér bereiken met minder, zegt coachend leidinggeven expert Nadia van der Vlies. De sleutel tot coachend leiderschap is het geloof dat medewerkers …